Medewerkersbetrokkenheid is voor veel HR managers een belangrijk aandachtspunt. Hier komen dan ook geregeld complexe vraagstukken bij kijken. Wanneer is er bijvoorbeeld sprake van een hoge betrokkenheid onder medewerkers? En hoe meet je de betrokkenheid? In dit artikel lees je de 5 meest gestelde vragen van HR-managers over het meten van de medewerkersbetrokkenheid met de Trust Index. De antwoorden bieden praktische handvatten die je op weg helpen bij het meten van de betrokkenheid van medewerkers in jouw organisatie.
Voordat je kunt beginnen met het meten van medewerkersbetrokkenheid, is het belangrijk om te bepalen wat het doel hiervan is. Beantwoord met het managementteam daarom de volgende vragen:
Wat wil de organisatie bereiken met het meten van medewerkersbetrokkenheid?
Hoe past de meting in de organisatiestrategie?
Welke afdelingen zijn betrokken bij het meten van de medewerkersbetrokkenheid?
Zodra het duidelijk is wie er binnen de organisatie betrokken worden bij het project, doe je er goed aan om een projectgroep in te richten. Hierin kun je medewerkers van verschillende afdelingen betrekken, zoals IT, communicatie, marketing en het management. Dit zorgt ervoor dat er draagvlak is vanuit de verschillende afdelingen en er een brede groep van ambassadeurs ontstaat.
Een duidelijk doel zorgt ervoor dat het voor de verschillende partijen binnen de organisatie duidelijk is wat er van hen verwacht wordt en welk doel er gezamenlijk wordt nagestreefd. Zorg dat de opvolging van de resultaten onderdeel wordt van niet operationele werkoverleggen, zodat aandacht voor deze thema’s niet overgeslagen kan worden. Dankzij deze aanpak blijft het meten van de medewerkersbetrokkenheid niet langer een geïsoleerd project, maar wordt iedereen binnen de organisatie erbij betrokken.
De manier waarop je over het onderzoek communiceert, beïnvloedt de mate van vertrouwen tussen management en medewerkers. Door tijdig medewerkers te betrekken in het onderzoekstraject, des te meer zij zich gehoord, betrokken en gewaardeerd voelen. Dit zal ook positieve gevolgen hebben voor de respons en de betrokkenheid bij het opvolgen van de resultaten.
Het begint met het delen van de doelstellingen. Waarom dit onderzoek en wat gaat het de organisatie en de medewerkers opleveren? Dat kan meer werkplezier zijn, een betere omzet waardoor banen behouden blijven of een gezondere werk-privé-balans. Als medewerkers zelf de toegevoegde waarde inzien van het onderzoek, zullen zij ook meer betrokken zijn.
Introverte medewerkers kunnen sneller op de achtergrond raken in een hybride werksituatie. Dit is voornamelijk te wijten aan minder routineuze contactmomenten. Door extra contactmomenten in te plannen, kun je erachter komen wat deze medewerkers precies nodig hebben in het hybride werken.
Tijdens besprekingen kan het gebeuren dat introverte medewerkers overschaduwd worden door meer extraverte medewerkers. Dit komt vooral veel voor in hybride werkvormen, wanneer besprekingen online plaatsvinden.
Hulpmiddelen als een chatbalk of ‘hand-opsteek’ functie kunnen er ook voor zorgen dat introverte medewerkers betrokken blijven in een hybride werksituatie. Hiermee creëer je namelijk meer mogelijkheden om deel te nemen aan het gesprek, zonder anderen in de rede te hoeven vallen.
Break-out rooms kunnen daarnaast een waardevol middel zijn voor introverte medewerkers. Ook kan het helpen om mensen aan te moedigen na afloop hun mening te delen via e-mail of middels gedeelde documenten. Zo kunnen medewerkers hun inbreng delen zonder direct in de schijnwerpers te hoeven staan voor een grote groep.
Het uitvoeren van het medewerkersbetrokkenheidsonderzoek neemt in totaal zo’n 6 weken in beslag. Hiervan bestaan 4 weken uit voorbereiding en 2 weken uit onderzoek. De opvolging duurt vervolgens zo’n 2 tot 8 maanden.
Het traject bestaat uit 5 stappen:
Hoe meer medewerkers de Trust Index invullen, hoe waardevoller de resultaten van het onderzoek zijn voor het verbeteren van de employee experience. We schreven een verdiepende blog met 7 tips om de respons te verhogen.