De afgelopen jaren is de wereld van werk in rap tempo veranderd. Hybride werken is het nieuwe normaal, historische krapte op de arbeidsmarkt en Gen Z betreedt de werkvloer. Een goed salaris, feestjes en een barista zijn niet meer genoeg om in 2024 een goede werkgever te zijn. Maar wat heb je dan wel nodig? In deze blog ontdek je het geheim van goed werkgeverschap.
Goed werkgeverschap betekent goed voor je medewerkers zorgen en een fijne werkplek bieden. Wat dit precies inhoudt, is voor een deel in de wet bepaald. Daar gaan we straks iets dieper op in.
Goed werkgeverschap gaat ook over dingen waar de wet niets over zegt. Als werkgever kun je dus ook extra’s regelen die zorgen voor een fijne werkplek en een betere medewerkersbeleving. Denk bijvoorbeeld aan een opleidingsbudget, extra vakantiedagen en de mogelijkheid om vanuit huis of remote te werken.
Volgens artikel 7:611 van het Burgerlijk Wetboek moeten werkgevers zich gedragen als een goede werkgever. In de rechtspraak zijn 6 beginselen vastgesteld om invulling te geven aan het begrip ‘goed werkgeverschap’:
Wees zorgvuldig. Dit betekent dat je bij ingrijpende besluiten moet onderzoeken welke feiten en belangen hierbij een rol spelen, moet overleggen met je medewerkers en hun belangen moet meewegen.
Maak geen misbruik van je sterkere positie.
Leg uit waarom je bepaalde beslissingen neemt en geef medewerkers de kans om hiertegen bezwaar te maken.
Maak je verwachtingen waar.
Behandel je medewerkers gelijk.
Zorg voor een goede verzekering voor ongevallen tijdens werk.
Hoe zit het dan met een goed salaris, onbeperkt vakantiedagen en de (inmiddels beruchte) pingpongtafel? Want veel mensen denken dat goed werkgeverschap hierom draait.
Deze dingen kunnen inderdaad bijdragen aan goed werkgeverschap. Maar wat als medewerkers structureel moeten overwerken voor dat goede salaris? Of als ze die vakantiedagen niet durven op te nemen, omdat de werkdruk te hoog is? Of dat er helemaal niemand op die pingpongtafel durft te spelen, omdat er een angstcultuur is?
Wij hebben een hele andere kijk op goed werkgeverschap. Het gaat helemaal niet om materiële zaken, maar om het bouwen van een cultuur van vertrouwen, trots en plezier.
Al meer dan 30 jaar weten we dat vertrouwen, trots en plezier het geheim van goed werkgeverschap vormen.
Dit betekent dat medewerkers vertrouwen hebben in hun leiders, trots zijn op hun werk en plezier hebben met hun collega’s. Het belangrijkste? Deze beleving geldt voor iedereen, ongeacht wie je bent of wat je doet in de organisatie.
Als werkgever bouw je vertrouwen op door geloofwaardig, respectvol en eerlijk te zijn tegenover je medewerkers:
Geloofwaardigheid ontstaat door je beloften na te komen en door competent, authentiek en eerlijk te zijn.
Respect verdien je door te laten zien dat je oprecht om je medewerkers geeft.
Eerlijkheid betekent dat alle medewerkers kansen krijgen voor groei en erkenning.
Er zijn veel voorbeelden te noemen van goed werkgeverschap. We geven er een paar:
Medewerkers op de hoogte houden van belangrijke zaken en veranderingen en verwachtingen duidelijk maken.
Medewerkers betrekken bij besluiten die invloed hebben op hun werk en werkomgeving.
Medewerkers erkenning en waardering geven voor hun werk.
Medewerkers eerlijk betalen voor het werk dat ze doen.
Medewerkers gelijk behandelen, ongeacht leeftijd, herkomst, religie, gender of seksuele geaardheid.
Speciale gelegenheden en successen vieren.
Zorgen voor een fysieke en psychologisch veilige werkplek.
Een gezonde balans tussen werk en privé stimuleren.
Uit meer dan 30 jaar data blijkt dat vertrouwen positieve effecten heeft op medewerkers en op de organisatie als geheel:
3,75x grotere omzetgroei.* Organisaties die hoog scoren op vertrouwen, zien dat duidelijk terug in hun omzetgroei.
1,75x meer sollicitanten.* Door de enorme krapte is de arbeidsmarkt veranderd in een strijdtoneel om talent. Voor goede werkgevers die investeren in vertrouwen, is het makkelijker om nieuw talent aan te trekken. Hierdoor hoef je minder tijd, geld en mankracht in werving en selectie te stoppen.
2,2x lager verloop.* Door een goede werkgever te zijn, is het niet alleen makkelijker om nieuw talent aan te trekken, maar ook om je huidige medewerkers aan je te binden. Hierdoor bespaar je op de kosten van het vervangen en inwerken van nieuwe medewerkers.
Medewerkers als ambassadeurs. Een goede werkgever hoeft geen reclame voor zichzelf te maken: medewerkers doen dat uit zichzelf al. Dit helpt weer bij het aantrekken van nieuw talent en draagt bij aan een sterk werkgeversmerk.
Productieve medewerkers. In organisaties die hoog scoren op vertrouwen, zijn medewerkers bereid om extra inspanningen te leveren om hun werk af te krijgen.
Loyale medewerkers. In organisaties die goed zorgen voor hun medewerkers, hebben meer medewerkers de intentie om langere tijd bij die organisatie te blijven.
*Deze cijfers zijn gebaseerd op data van organisaties met een Trust Index-score tussen 70% en 80% versus organisaties met een Trust Index-score tussen 80% en 90%.
In dit artikel heb je gelezen dat je het begrip goed werkgeverschap op verschillende manieren kan invullen. Hoe meet je dan of je een goede werkgever bent?
Een onafhankelijk medewerkersonderzoek is een betrouwbaar middel om goed werkgeverschap te meten. Je eigen medewerkers zijn namelijk de belangrijkste informatiebron als je wil weten of je een goede werkgever bent.
De Trust Index is ons medewerkersonderzoek dat vertrouwen, trots en plezier in organisaties meet. Met dit onderzoek helpen we organisaties op weg naar een cultuur van vertrouwen.
Jaarlijks voeren meer dan 10.000 organisaties wereldwijd de Trust Index uit. Omdat de Trust Index is gebaseerd op universele waarden, kan het in elke organisatie worden uitgevoerd, ongeacht grootte, branche of land.