“We zijn nog niet klaar voor certificering.”
Veel organisaties kiezen voor Great Place To Work vanwege het certificaat. Begrijpelijk, want certificering versterkt je werkgeversmerk. En dat is mooi meegenomen in een arbeidsmarkt die nog nooit zo krap is geweest.
Maar certificering kan ook een drempel zijn. Vind je het spannend om mee te doen, omdat je bang bent dat je niet hoog genoeg scoort? Bedenk dan dat certificering niet het enige of belangrijkste doel is. Een score lager dan 70% is dus geen verlies, maar juist een startpunt om te bouwen aan een sterke cultuur.
Een nulmeting vertelt je waar nog winst valt te behalen en geeft concrete handvatten om mee aan de slag te gaan. Zo weet je precies waar je aan kunt werken om dat certificaat wél te behalen. Bovendien krijg je niet alleen inzicht in verbeterpunten, maar ontdek je ook wat al goed gaat.
Bedenk ook dat een gemiddelde organisatie in Nederland 58% op de Trust Index scoort. Een score van 70% of hoger om gecertificeerd te worden, is dus écht een prestatie.
We maken niet bekend welke organisaties het certificaat niet hebben gehaald.
“Het komt nu niet goed uit.”
Organisaties die te maken hebben met grote veranderingen, haken vaak af “omdat het nu niet uitkomt.” Denk bij grote veranderingen bijvoorbeeld aan een fusie, een overname, uitbreiding, sterke groei, een doorstart of een nieuw bestuur. In zo’n situatie komt meedoen aan Great Place To Work al snel onderaan het prioriteitenlijstje terecht.
Maar juist in tijden van verandering is het slim om in te zetten op een sterke organisatiecultuur met vertrouwen als basis. En juist in deze tijden wil je grip houden op de situatie en weten wat er écht speelt onder je medewerkers.
Bovendien is het belangrijk om je medewerkers actief te betrekken bij grote veranderingen, want dit vergroot de kans van slagen. Dit kan bijvoorbeeld met een medewerkersonderzoek. Door je medewerkers te betrekken, vergroot je het draagvlak. Verandering is dan niet langer iets wat ‘van bovenaf’ wordt opgelegd, maar het wordt iets waar iedereen in de organisatie achter staat.
Lees ook: Het belang van cultuur in een veranderende organisatie
“We hebben er geen tijd voor.”
Meedoen aan Great Place To Work betekent investeren in vertrouwen. Dat klinkt misschien vaag, maar al meer dan 30 jaar weten we dat een cultuur van vertrouwen leidt tot betere bedrijfsresultaten.
Toch spreken we nog vaak organisaties die zeggen dat ze geen tijd hebben om te werken aan hun cultuur, of ze maken er geen prioriteit van. En dat is zonde. Want organisaties die hoog scoren op vertrouwen, maken bijvoorbeeld meer omzet en groeien sneller in aantal medewerkers.
En omdat we goed werkgeverschap erkennen, draagt meedoen ook bij aan een sterk werkgeversmerk. Gecertificeerde organisaties trekken niet alleen meer talent aan, ze weten ook hun medewerkers aan zich te binden. Dat scheelt een hoop tijd, geld en moeite in termen van werving en selectie én waardevolle kennis en ervaring blijft in huis.
Sterker nog: steeds meer sollicitanten gaan via onze website op zoek naar hun nieuwe werkgever. En steeds vaker geeft het zijn van een ‘great place to work’ de doorslag in de keuze voor een nieuwe werkplek.
Bedenk ook dat deelname aan Great Place To Work uiteindelijk juist tijd oplevert. Want op basis van de uitkomsten kun je gericht aan de slag met je cultuur, zodat je geen tijd en moeite verspilt aan dingen die geen verbetering gaan opleveren. En een sterkere cultuur resulteert weer in een hogere productiviteit, meer innovatie en betere samenwerking.
Hoeveel tijd deelname kost, hangt af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld de grootte van jouw organisatie, welk pakket je kiest en hoeveel tijd je er in wil investeren. Je kunt het namelijk zo groot of zo klein maken als je zelf wilt.
Maar als richtlijn houden we aan dat meedoen minimaal 13 tot 18 uur per jaar kost. Die tijd gaat zitten in:
-
Onboarding. Onze samenwerking start met een online onboarding. Deze afspraak duurt 30 tot 60 minuten.
-
Interne communicatie. Door vooraf te communiceren over het doel van het onderzoek en wat het oplevert, vergroot je het draagvlak. Dit duurt 1 tot 10 uur.
-
Onderzoek klaarzetten in Emprising. Dit duurt 1 tot 2,5 uur.
-
Invullen Culture Brief. In de Culture Brief vragen we naar kwantitatieve gegevens over jouw organisatie. Afhankelijk van de beschikbaarheid van de data, duurt dit 1 tot 3 uur.
-
Communicatie tijdens het onderzoek. Houd je medewerkers tijdens het onderzoek op de hoogte van de respons en stimuleer medewerkers om het onderzoek in te vullen. Dit duurt 1 tot 2 uur.
-
Navigatie. Tijdens de online navigatie neemt jouw Customer Success Manager je mee door de resultaten van het onderzoek. De navigatie duurt 30 tot 90 minuten.
-
Aan de slag met de resultaten. Dit omvat het delen van de resultaten, in gesprek gaan met je medewerkers, focusthema’s kiezen en actieplannen maken. In een kleine organisatie duurt dit minimaal 8 uur, in grotere organisaties vraagt dit meer tijd.
Het invullen van het onderzoek kost je medewerkers slechts 15 minuten van hun tijd.
Klaar om aan de slag te gaan?
Het maakt dus niet uit waar je nu staat als organisatie, meedoen aan Great Place To Work is altijd een goed idee. Wil je weten hoe jouw organisatie ook een great place to work kan worden? Plan dan een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een van onze experts.
Laten we kennismaken!
Elke organisatie kan een great place to work worden. Tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek ontdek je hoe jij het maximale uit jouw deelname kunt halen.
Plan een kennismaking