Menu

Peter Lubbers: “Ik ben de cultuurbewaker van de organisatie.”

Hoe krijg je elf verschillende bedrijven samen in de cultuur van één organisatie, zonder dat ze hun eigen identiteit verliezen? Een uitdaging waar Peter Lubbers, CEO van Banijay Benelux, de afgelopen drie jaar vol overgave aan heeft gewerkt. We gingen met hem in gesprek over dienend leiderschap, authenticiteit en groei. Peter deelt zijn persoonlijke verhaal over vrijheid, betrokkenheid en hoe de inzichten vanuit het Great Place To Work medewerkersonderzoek hebben bijgedragen aan een cultuur van vertrouwen. 

Great Place To Work
Leestijd 5 min
9 november 2023, geüpdatet 25 maart 2024
Peter Lubbers CEO Banijax Benelux

Banijay is een internationale contentcreatie- en distributiegroep. In 2020 nam zij EndemolShine over en zo ontstond Banijay Benelux; de thuishaven van twaalf creatieve contentproducenten, die samen diverse programma’s en content maken. Direct bij binnenkomst in het pand aan de Amsterdamse MediArena voel je de energie en creativiteit. Logisch, want elke dag wordt hier met veel inzet en creativiteit gewerkt aan het ontwikkelen, produceren en distribueren van videocontent in verschillende genres en voor elk platform. Denk bijvoorbeeld aan entertainment, films, talkshows, soaps, sportprogramma’s, dramaseries, documentaires, jeugdseries, reality- en gameshows. Peter Lubbers stuurt de directies aan van de verschillende contentbedrijven in Nederland en België, met gezamenlijk 700+ medewerkers. 

Hoe zie je jouw rol?  

“Dienend leiden en richting geven wanneer dat nodig is, zijn voor mij de uitgangspunten binnen mijn werk”, begint Peter Lubbers. In zijn - letterlijk - transparante kantoor midden op de werkvloer, vertelt hij relaxed en met overtuiging over zijn rol als leider. “Authenticiteit en oprechtheid zijn essentieel voor succesvol leiderschap. Ik geloof niet in trucjes uit managementboeken. En volgens mij werkt dat ook niet in de praktijk. Mensen prikken er echt doorheen als iets niet oprecht is en niet vanuit jezelf komt. Mijn functie is voor mij veel meer dan alleen een baan; het is mijn lifestyle. Het feit dat ik ruimte maak voor persoonlijke groei en ontwikkeling, helpt mij enorm in mijn werk. Door te sporten, motorrijden, te vertragen en de stilte te zoeken, blijf ik fit en geef ik ook het goede voorbeeld. Er wordt hier hard gewerkt, en dan is het des te belangrijker dat je goed voor jezelf zorgt.”  

Weet jij wat er speelt?  

“Natuurlijk wil je als leidinggevende altijd weten wat er echt speelt binnen de organisatie. Door goed te luisteren en vragen te stellen, hoop ik het juiste verhaal te kennen. Ik ben daarbij niet bang om mezelf kwetsbaar op te stellen. Ook heb ik geaccepteerd dat er dingen zijn waar ik niets aan kan doen. Zo schuif ik graag ergens aan tijdens de lunch, maar dan merk je dat er toch iets gebeurt aan die tafel. Sommige mensen reageren daarop en stoppen bijvoorbeeld met hun gesprek. Dat maakt dat het lastig blijft om als CEO het echte verhaal te horen.” 

Wat doe je om hier verandering in te brengen?  

“Natuurlijk wil je een organisatiecultuur waarin medewerkers open kunnen zijn, kunnen zeggen wat ze denken en fouten mogen maken. Ik geloof in een holistische aanpak; als er thuis iets speelt, is het logisch dat je dat meeneemt naar je werk. Als iemand niet lekker in zijn vel zit, moet hij of zij de ruimte krijgen om daaraan te werken en daarbij eventueel ondersteund te worden. Daarom zet ik in op vertrouwen en ruimte voor ontwikkeling. Ik ben de cultuurbewaker van de organisatie. We willen dat iedereen zichzelf kan zijn en dat we samen aan een mooie en succesvolle organisatie kunnen bouwen. In alle vrijheid. En dan heb ik het niet over anarchie, er moeten wel duidelijke kaders zijn. Maar binnen die kaders moet je als leidinggevende durven loslaten. Een verstikkende structuur met te veel controle werkt niet, vooral niet in een creatieve omgeving als de onze. Ik zorg ervoor dat er ruimte is, ook om fouten te maken. En er is van beide kanten voldoende vertrouwen om met elkaar in gesprek te gaan, ook wanneer er echt iets speelt.”  

Hoe helpt Great Place To Work daarbij?  

“Daarvoor ga ik even terug naar het begin. In 2020 is EndemolShine overgenomen door de Banijay Group. Zo ontstond Banijay Benelux, met daaronder diverse contentproducenten die programma’s maken in alle genres voor zenders, omroepen en streamingdiensten. Een overname met uiteenlopende culturen is pittig. En de culturen van de contentbedrijven verschilden enorm. Van makers van documentaires over maatschappelijke onderwerpen tot creatievelingen die een grote spelshow maken voor een commerciële zender. Het was een enerverende periode waarin we echt de tijd hebben genomen om elkaar te leren kennen. Na dit onrustige jaar van reorganisatie en herstructureren wilden we weten waar we stonden. Een thermometer in het bedrijf. Maar we wilden meer dan alleen een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Daarvoor zochten we een betrouwbare, objectieve partij met goede reputatie vanuit een brede benchmark en ervaring. Een partner die ons kon helpen om een cultuur van vertrouwen op te bouwen. Een omgeving waarin medewerkers hun verhaal durven en kunnen delen. We kwamen uit bij Great Place To Work, omdat we bij hen hiervoor zowel begeleiding als advies konden krijgen. ”  

Hoe kijk je terug op het proces?  

“We zijn een samenwerking aangegaan voor drie jaar. Aan het begin van het traject is een 0-meting gedaan, waarbij we de impact van de overname en de reorganisatie hebben uitgevraagd. Ondanks de onrustige periode, vonden we het belangrijk om te weten waar we stonden en wat we moesten verbeteren. In die tijd is vooral gekeken naar een structuur waarin de contentproducenten hun eigen identiteit konden behouden, maar ook naar wat ons verbindt. Om dit te realiseren hebben we onder andere de businesspartners samengevoegd voor de centrale ondersteuning.”  

“De samenwerking met Great Place To Work gaf al snel nieuw inzicht”, gaat hij verder. “In het begin waren er zeker uitdagingen, vooral op het gebied van waardering, beloning en niveau van leiderschap. Deze feedback is serieus opgepakt en we hebben hard gewerkt om transparanter te zijn en elkaars werk meer te waarderen. Dit hebben we gedaan door de tijd te nemen om naar elkaar te luisteren en door structureel overleg in te plannen met alle leidinggevenden en terugkoppeling te geven aan de gehele organisatie. Hierdoor kregen alle collega’s beter inzicht in de activiteiten, de algehele bedrijfsvoering en de richting die we met elkaar voor ogen hadden. Dit zorgde binnen de organisatie voor de rust die we wilden bereiken.”  

En dat alles heeft geleid tot de Great Place To Work-certificering? 

“Ja, en iedereen was zo trots toen we het certificaat Great Place To Work-Certified™ kregen. Er werd spontaan door medewerkers op social media gepost over het behalen van ons certificaat. Hoe mooi is dat? De bedrijfstrots is gegroeid en de betrokkenheid bij de organisatie is versterkt. We hebben een stijging laten zien op het Trust Index medewerkersonderzoek van 67% naar 73%.  

Dit betekent dat we als organisatie gegroeid zijn, gewaardeerd worden en dat mensen graag bij ons werken. Waarmee we dus het certificaat hebben behaald. Het gevoel ‘wat tof dat we dit met elkaar doen’, leeft nu echt. Wij zijn het eerste mediabedrijf dat het certificaat heeft behaald. Extra mooi, gezien de actualiteit over grensoverschrijdend gedrag binnen verschillende organisaties in de mediawereld. We merken dat mensen belang hechten aan een veilige plek om te werken. Dat mag je niet negeren. Je wil weten wat speelt, zodat je gericht kan werken aan verandering.”  

Wat zou je anderen die hiermee bezig zijn willen meegeven?  

“Het is absoluut niet iets wat je er zomaar even bij doet. We hebben het serieus aangepakt. Met HR, de directie, managers van de verschillende bedrijven en het communicatieteam hebben we er echt de tijd voor genomen. We hebben een praktisch plan gemaakt om alle bedrijven goed te informeren en hen te faciliteren bij het doorvoeren hiervan. Onze unieke bedrijfscultuur, met de verschillende contentproducenten ieder met hun eigen identiteit en creativiteit, maakte het proces nog spannender. We zijn trots op het resultaat dat we hebben bereikt. Maar we zijn ons er ook van bewust dat je dit voor een langere periode moet doen om een duurzame verandering te stimuleren. Ons bedrijf is voortdurend in ontwikkeling en daarom is de Trust Index als een "onderhoudsbeurt" om de zoveel tijd noodzakelijk.’’ 

En wat heeft het jullie tot nu toe opgeleverd?  

“We willen de mooiste en meest inspirerende organisatie in onze branche zijn in 2025. En we zijn goed op weg. Het resultaat van onze inspanningen is nu al merkbaar. Medewerkers voelen zich hier thuis en werken met plezier. Onze branche is zeer competitief. We willen de beste talenten aantrekken en hen de ruimte geven om zich verder te ontwikkelen. Banijay Benelux en de verschillende contentproducenten hebben een goede reputatie als het gaat om een plezierige en veilige werkomgeving. Veel mensen willen graag werken bij een Great Place To Work. We lijken wel een magneet…” 

Meer weten?

Lees dan ook de verhalen van Maartje van Schagen (Simac IT NL), Aeisso Boelman (Fakton) en Erwin Janssen (Dolmans Landscaping Group). 

Weet jij wat er écht speelt?

Ontdek hoe inzicht in de perceptie van je medewerkers leidt tot meer vertrouwen en betere resultaten. 

Lees meer over de Trust Index
GPTWNL-NinaVanVliet-107
Great Place To Work
Met +30 jaar ervaring in 60 landen is Great Place To Work de wereldwijde autoriteit op het gebied van organisatiecultuur en goed werkgeverschap.

Lees meer over Organisatiecultuur

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste updates over events, publicaties, nieuws en andere content over goed werkgeverschap.