Wat zijn kernwaarden?
Kernwaarden zijn de fundamentele overtuigingen die de persoonlijkheid, cultuur, visie en missie van een organisatie weerspiegelen. Deze waarden geven aan waarom en hoe je dingen doet als organisatie. Kernwaarden vertellen waar jouw organisatie voor staat, wat je belangrijk vindt en waar je in gelooft. Ze zijn bepalend voor gedrag en de besluiten die worden genomen.
Kernwaarden zijn belangrijk, want ze:
-
Vormen de hoeksteen van een sterke organisatiecultuur.
-
Helpen bij het nemen van beslissingen.
-
Geven houvast en richting.
-
Zorgen voor een gevoel van eenheid.
De toekomst van werk is For All
Gewoon goed werkgeverschap is anno 2023 niet meer genoeg. Maak kennis met onze filosofie en ontdek hoe je een goede werkgever For All kan zijn.
Download de whitepaperHet verschil tussen missie, visie en kernwaarden
De kernwaarden, visie en missie van een organisatie vormen samen het fundament en geven richting aan groei en succes, maar ze zijn niet hetzelfde:
-
Kernwaarden. Dit zijn fundamentele overtuigingen die aangeven waarom en hoe je dingen aanpakt als organisatie. Ze bepalen hoe mensen zich gedragen en welke beslissingen er worden genomen. Goede kernwaarden weerspiegelen de visie en missie.
-
Visie. Dit is een toekomstgericht en inspirerend langetermijndoel. Het motiveert en is leidend voor de groei en ontwikkeling van een organisatie.
-
Missie. Dit beschrijft de bestaansreden van een organisatie. Waar doe je het voor? Het bepaalt de dagelijkse koers en de toegevoegde waarde van het bestaan van de organisatie.
Kernwaarden bepalen: hoe doe je dat?
Elke organisatie heeft al kernwaarden. Je moet er alleen achter komen wat die dan zijn. Het is dus geen kwestie van bepalen of opleggen, maar eerder ontdekken en identificeren. Je kunt de kernwaarden van jouw organisatie achterhalen door in gesprek te gaan met je medewerkers over vragen als:
-
Waar staan we voor als organisatie?
-
Wat vinden we écht belangrijk?
-
Waar geloven we in?
-
Wat vinden we goed en fout?
Tips bij het identificeren van kernwaarden
-
Formuleer 3 tot 5 kernwaarden die aansluiten bij de missie, visie en doelen van jouw organisatie.
-
Waarden gaan samen met gedrag. Door afspraken te maken over gewenst (én ongewenst) gedrag en die te koppelen aan kernwaarden, maak je ze tastbaarder. Eén van onze kernwaarden is bijvoorbeeld ‘we care’. Gewenst gedrag is persoonlijke interesse tonen, erin doorschieten is iemand niet durven aanspreken, omdat je elkaar aardig vindt.
-
Onthoud dat kernwaarden niet gaan over je product of diensten, maar over de cultuur in jouw organisatie.
-
Ga voor onderscheidende kernwaarden. Wat maakt jouw organisatie nu écht anders dan andere organisaties? Waarin blinkt jouw cultuur uit?
Lijst met kernwaarden
Om een beter idee te krijgen van wat kernwaarden zijn, vind je hieronder een lijst met voorbeelden:
-
Aandacht
-
Autonoom
-
Betrokken
-
Betrouwbaar
-
Creatief
-
Daadkracht
-
Discipline
-
Duurzaam
-
Eenheid
-
Eerlijk
-
Effectief
-
Enthousiast
-
Flexibel
-
Integer
-
Klantgericht
-
Liefde
-
Nuchter
-
Ondernemend
-
Optimisme
-
Passie
-
Plezier
-
Respect
-
Samenwerken
-
Vertrouwen
-
Vitaal
-
Zorgvuldig
-
Zorgzaam
Hoe kun je kernwaarden gebruiken?
Kernwaarden moeten geen loze woorden zijn, maar een weerspiegeling van de dagelijkse praktijk. Als je ze levend wil maken, dan moet je ze onderdeel maken van elk aspect van je organisatie. Maak ze zichtbaar en zorg ervoor dat medewerkers er niet omheen kunnen, in positieve zin.
We zetten een paar voorbeelden op een rij:
-
Werving en selectie. Benoem je kernwaarden in vacatureteksten en tijdens sollicitatiegesprekken. Vertel ook welk gedrag hierbij hoort en geef praktijkvoorbeelden. Op die manier kun je mensen aantrekken die passen bij de cultuur in jouw organisatie. Zo vragen wij bijvoorbeeld altijd aan onze sollicitanten welke kernwaarde het meest en het minst aanspreekt.
-
Onboarding. Vertrouwd raken met de kernwaarden is een belangrijk onderdeel van een geslaagde onboarding. Denk bijvoorbeeld aan een training of workshop.
-
Feedback. Durf elkaar aan te spreken op gedrag dat niet in lijn is met de kernwaarden. Essentieel hierbij is dat je afspraken hebt gemaakt over gedrag. Hierdoor is feedback niet gericht op de persoon, maar op de gemaakte afspraken.
-
Waardering en erkenning. Als leider is het goed om medewerkers die gewenst gedrag laten zien, te erkennen en te waarderen.
-
Diversiteit en inclusie. Wil je graag meer zien van bepaald gedrag dat bij een van je kernwaarden hoort? Ga daar dan specifiek naar op zoek in nieuwe medewerkers, zodat je team uiteindelijk diverser wordt.
Best practices: zo pakken andere organisaties het aan
Hoe passen andere organisaties hun kernwaarden toe in de praktijk? We hebben 6 inspirerende best practices voor je op een rijtje gezet:
Hoe ontdek je je kernwaarden?
Synthon wilde een manier creëren om samen met medewerkers de authentieke cultuur en waarden van de organisatie te ontdekken. Om die reden is de zogenaamde Mars-groep gevormd. Synthon legde de directieleden het volgende vraagstuk voor: ‘Onze organisatie en de beste eigenschappen daarvan moeten op een andere planeet (Mars) opnieuw opgezet worden. Je hebt maar voor een beperkt aantal mensen plek in de raket en je kunt zelf niet gaan. Wie zou je sturen?’ Dit zijn natuurlijk medewerkers die in de ogen van de directie de kernwaarden intrinsiek begrijpen en met zich meedragen.
Ieder directielid benoemde een Mars-reiziger. Hieruit ontstond een Mars-groep, bestaande uit een zeer gevarieerde groep medewerkers. Hen werd gevraagd om met elkaar het gesprek aan te gaan en te beschrijven wat voor hen de Synthon-cultuur en waarden inhouden. Alle input vanuit de internationale Mars-groepen werd verzameld en vergeleken. Op basis van drie in het oog springende thema’s zijn de breed gedeelde cultuur en waarden van Synthon beschreven. Het resultaat is gedeeld met alle betrokkenen bij de groepsgesprekken, en daarna met de volledige organisatie.
Hoe stimuleer je het naleven van kernwaarden?
Waardering uiten kan bij House of Performance ook door het uitdelen van punten voor ‘voorbeeldgedrag’. Collega’s geven elkaar deze punten voor gedrag in lijn met de kernwaarden van de organisatie: Intensiteit, Authenticiteit en Reciprociteit. Naast het uitspreken van waardering, laadt men zo de kernwaarden ook met concrete voorbeelden.
Deze punten worden openlijk en transparant gedeeld en hangen zichtbaar in het pand. Ieder punt is €10 waard en deze kunnen worden aangewend voor opleiding/ontwikkeling, boeken, aankoop extra verlofdagen of voor zaken als een kookworkshop met collega’s (met inhuur van een kok), het inhuren van een stoelmasseur, een workshop kleur/stijl/uitstraling e.d. Afgelopen jaar hebben de medewerkers van House of Performance hier zelfs een piano voor op kantoor voor aangeschaft.
Hoe waardeer je het naleven van kernwaarden?
Om buitengewone inzet, initiatieven en bijdragen van de medewerkers te erkennen, kent Mars sinds 1997 haar wereldwijde programma ‘Make the difference’. Elke twee jaar kunnen medewerkers een collega voordragen die door middel van een project dat ze hebben geleid of een initiatief dat ze lanceerden, de vijf waarden van Mars gebruikten om een verschil te maken voor collega’s, de business of de samenleving. Op elke locatie (drie in Nederland) kan elke medewerker één van zijn of haar collega’s nomineren.
Zodra het benoemingsproces gesloten is, worden de kandidaten geselecteerd om door te gaan naar de lokale finale. Winnaars van de lokale finales gaan naar de regionale en wereldwijde finales. De wereldwijde finalisten worden uitgenodigd om een week door te brengen in de Verenigde Staten met een familielid. In die week worden de uiteindelijke winnaars door een lid van de familie Mars bekend gemaakt. ‘Make the difference’ brengt veel energie voor iedereen binnen Mars.
Hoe pas je kernwaarden toe bij onboarding?
Als nieuwe medewerker bij Republiq krijg je nog voor je eerste werkdag het Republiq kwartet opgestuurd. Hierin zijn de 6 kernwaarden verwerkt en kunnen nieuwe medewerkers op speelse wijze alvast met de organisatie kennis maken.
Ook geeft het bij binnenkomst de gelegenheid om hierover in gesprek te gaan met nieuwe collega’s. Het is een laagdrempelige manier waarmee Republiq uitdrukking geeft aan hun cultuur en hopen ze enthousiasme op te wekken voor de eerste dag.
Hoe vernieuw je kernwaarden?
Na acht jaar en meer dan een verdubbeling van het personeel, besloot het management van Protime dat het tijd was voor vernieuwing. En wel, vernieuwing van de kernwaarden. Dit deden ze met de Value Journey. Via een persoonlijke brief van de CEO, die bij iedere medewerker op de deurmat viel, werd de vraag gesteld om een aantal kernwaarden op een A4 te zetten en deze in te leveren per mail of in de hiervoor speciaal ontworpen ideeënbussen.
Vervolgens zijn deze waardes in een groot bestand gezet en deels samengevat. Hieruit ontstond een flink aantal waarden. Tijdens de teambuilding kon iedere medewerker met Glow in de Dark verf op een groot bord aangeven waar die waarden op stonden. Tijdens het eindfeest werd dit bord onthult en de uiteindelijke waarden zijn tijdens de kick-off in januari 2018 bekend gemaakt. Protime is van de CAPRI-waarden overgegaan op de C3 waarden. C3 staat voor: Collaboration, Camaraderie, Customer Focus en de 3 staat voor Growth.
Hoe koppel je gedrag aan kernwaarden?
Bij Jobsrepublic hebben ze een set aan kernwaarden. Maar daar hebben ze het niet bij gelaten. Zo hebben ze voor alle kernwaarden normen gedefinieerd: basisregels die verder invulling geven aan wat de kernwaarden betekenen. Voor iedere kernwaarde hebben ze een basisnorm gedefinieerd die bedrijfsbreed wordt nageleefd. Daarnaast heeft ieder team hier een eigen norm aan toegevoegd. Doordat de teams hier zelf vorm en inhoud aan geven worden deze normen ook gedragen.
En Jobsrepublic ging nog een stap verder. Op basis van de normen hebben ze daar effectieve gedragingen geformuleerd. Dit zijn voorbeelden van gedrag die gebaseerd zijn op de normen en die de kernwaarden ondersteunen. Het doel daarvan is om teamleden heldere handvatten te geven om te begrijpen wat deze kernwaarden nou precies betekenen voor de mensen en het samenwerken zelf. Om de kernwaarden tot leven te brengen stellen ze deze gedurende een heel kwartaal centraal.
Wat als een bestaande kernwaarde niet meer past bij de organisatie?
Organisaties veranderen continu. Hierdoor kan het gebeuren dat een kernwaarde niet langer aansluit bij de cultuur of strategische koers van een organisatie. Als het nodig blijkt om een van je kernwaarden te herzien, dan heb je de volgende stappen te nemen:
-
Begin bij de huidige kernwaarde. Kijk naar de huidige kernwaarde en welk gedrag daarbij hoort. Waarom volstaat deze niet meer?
-
Formuleer de gewenste kernwaarde. Waar wil je als organisatie naartoe en welke kernwaarde past daar beter bij dan de huidige kernwaarde?
-
Communiceer. Goede communicatie is essentieel in elke verandering. Leiders spelen hierin een sleutelrol. Zij moeten communiceren waarom het nodig is om een kernwaarde te herzien, hoe het veranderproces eruit gaat zien en wat er van medewerkers wordt verwacht.
-
Betrek je medewerkers. Organiseer bijeenkomsten, workshops en feedbacksessies waarin medewerkers de kans krijgen om hun mening, ideeën, twijfels, vragen en zorgen te delen.
-
Geef het goede voorbeeld. Leiders hebben een voorbeeldrol als het aankomt op het laten zien van gedrag dat in lijn is met de nieuwe kernwaarde.