Employer branding is het ontwikkelen van een sterk werkgeversmerk, om huidige medewerkers te behouden en nieuw talent aan te trekken. Maar hoe pak je dat aan? Een employer branding strategie helpt jouw organisatie op weg naar een sterk werkgeversmerk. In deze blog vind je een stappenplan waarmee je een strategie bepaalt om jouw employer brand te versterken.
Voordat je aan de slag gaat met een employer branding strategie, is het belangrijk om te begrijpen dat een sterk werkgeversmerk moet overeenkomen met de situatie in een organisatie. Een sterke interne cultuur vormt het fundament van goede employer branding en is daarmee een belangrijke voorwaarde voor succes. Alleen dan kun je je op een geloofwaardige manier als een goede werkgever in de markt neerzetten.
Maar een stevige interne cultuur is niet iets wat je van de ene op de andere dag realiseert. Bovendien is cultuur in veel organisaties continu in ontwikkeling. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, maar vraag je op voorhand wel af of de cultuur sterk genoeg is om extern in te zetten. Als dat niet het geval is, parkeer het dan even en ga eerst intern aan de slag.
Hieronder lees je welke 7 stappen je te nemen hebt om tot een goede employer branding strategie te komen.
De eerste stap is inzicht krijgen in waar je nu staat als werkgever. Je (ex-)medewerkers zijn hierbij je belangrijkste informatiebron. Je kunt op verschillende manieren ontdekken wat je uitgangspositie is:
Doe online onderzoek. Kijk bijvoorbeeld op websites als Glassdoor en Indeed wat (ex-)medewerkers over jouw organisatie zeggen.
Vraag je medewerkers hoe zij jou als werkgever zien en ervaren. Betrek hierbij medewerkers uit alle lagen van de organisatie.
Voer een medewerkersonderzoek uit. Zo’n onderzoek vertelt je niet alleen wat sterke en zwakke punten van jouw cultuur zijn, maar biedt ook concrete handvatten om aan je cultuur te bouwen. Bovendien vergroot de vertrouwelijkheid van een medewerkersonderzoek de kans dat medewerkers open en eerlijk durven zijn.
Op basis van alle informatie die je hebt verzameld, kun je sterke en verbeterpunten bepalen.
Kijk eens om je heen. Waarom zijn bepaalde organisaties populairder onder werkzoekenden dan anderen? Wat maakt ze uniek? Wat doen ze anders? Waar staan ze voor? Leg dit vervolgens naast je eigen cultuur en aanbod. Gebruik deze inzichten ook om je te laten inspireren, maar blijf wel bij jezelf.
De volgende stap is om op basis van alle inzichten die je hebt verzameld te bepalen hoe je jouw organisatie wil positioneren in de markt. Met andere woorden: wat voor werkgever wil je zijn?
De volgende vragen kunnen je hierbij helpen:
Wat maakt jouw organisatie uniek of anders?
Waar sta je voor als organisatie?
Wat is de missie en visie van jouw organisatie?
Waarom werken je huidige medewerkers graag bij jouw organisatie?
Waarom willen nieuwe medewerkers bij jouw organisatie werken?
Het kan ook helpen om dit proces andersom aan te pakken en je af te vragen: hoe willen we ons juist niet profileren? Kijk ook verder dan materiële zaken. Welke normen en waarden gelden in jouw organisatie? Hoe gaan jullie met elkaar om? Dat zegt veel meer over jouw organisatie dan wat je je medewerkers betaalt.
Lees ook: In 5 stappen een sterke employee value proposition (EVP)
Nu je op papier hebt hoe jij gezien wil worden als werkgever, is de volgende vraag: wie is jouw ideale kandidaat? Welke kwaliteiten en eigenschappen heeft die persoon? Het helpt hierbij om de missie, visie, strategie en kernwaarden van jouw organisatie te vertalen naar concreet gedrag.
Weten wie je ideale kandidaat is, helpt je om een overtuigende boodschap te formuleren en de juiste kanalen in te zetten om die kandidaat te bereiken.
Een sterk werkgeversmerk is geen taak die je kunt afvinken. Je moet er continu aan blijven werken. Het is ook niet iets dat op zichzelf moet staan. Het moet integraal onderdeel zijn van je organisatie en in lijn zijn met de visie, missie, normen en waarden.
In organisaties met een sterke interne cultuur, zien we dat medewerkers zich gedragen als ambassadeurs. Dit is essentieel voor een sterk werkgeversmerk. Want een eerlijk verhaal van een medewerker komt een stuk geloofwaardiger en overtuigender over dan een gelikt verhaal van een recruiter.
Betrek je medewerkers dus bij employer branding en leg het niet uitsluitend neer bij HR of recruitment. Als organisatie heb je hierin een stimulerende en faciliterende rol: geef je medewerkers de tijd, ruimte en middelen om de boodschap te delen en moedig ze hierin aan. Alleen stimuleren en faciliteren is niet genoeg: zorg ervoor dat HR, marketing, communicatie en het hoger management het goede voorbeeld geeft.
Als je strategie staat, dan is het tijd om je employer brand te delen met de rest van de wereld. Hiervoor kun je verschillende kanalen inzetten, zoals:
Website
Social media
Nieuwsbrief
Advertenties
Vacaturewebsites, zoals Indeed en Monsterboard
Denk ook aan offline kanalen, zoals evenementen, beurzen, bijeenkomsten en open dagen. Welke kanalen het beste werken, hangt af van waar jouw doelgroep zich bevindt.
Het belangrijkste is om eerlijk en transparant te zijn in je communicatie. Schep dus geen valse verwachtingen, want de realiteit haalt je uiteindelijk altijd in.