Dit jaar zijn maar liefst 312 organisaties in de periode van oktober 2023 tot september 2024 bekroond met de titel Great Place To Work-Certified™. Door het erkennen van goed werkgeverschap, wil Great Place To Work organisaties inspireren om hun mensen altijd voorop te blijven zetten. Het medewerkersonderzoek, gebaseerd op het internationale Great Place To Work For All™-model, is hierbij de leidraad. In dit artikel belichten we de meest opvallende trends van het afgelopen jaar.
Van de 407 organisaties die meededen, slaagden er 312 in om aan de certificeringscriteria van Great Place To Work te voldoen. Samen bieden deze organisaties een werkplek aan ruim 67.000 mensen. De basis voor certificering ligt in de 60 stellingen die vertrouwen, trots en plezier in kaart brengen. Uiteindelijk draait het erom dat deze organisaties bouwen aan een cultuur van goed werkgeverschap, met certificering als kers op de taart.
Het meten van vertrouwen, trots en plezier binnen organisaties staat centraal in het onderzoek van Great Place To Work. Uit wereldwijd onderzoek blijkt dat deze elementen essentieel zijn voor een positieve werkomgeving. Dit onderzoek wordt wereldwijd jaarlijks uitgevoerd in 62 landen bij meer dan 10.000 organisaties. De Trust Index™-score, gebaseerd op de 60 stellingen uit het medewerkersonderzoek, toont dit jaar een gemiddelde score van 82% bij gecertificeerde organisaties, terwijl gemiddeld werkend Nederland op 64% blijft steken.*
*Op basis van de onderzoeksresultaten van de Trust Index-vragenlijst onder meer dan 1500 respondenten in Nederland.
Een sterke reputatie als werkgever draait niet om organisatieresultaten, maar vooral om hoe medewerkers over je praten. De eNPS-score, waarin gevraagd wordt in hoeverre medewerkers hun organisatie zouden aanbevelen aan vrienden en familie, is een goede graadmeter.
Bij de 312 Great Place To Work-Certified organisaties geven 8 van de 10 medewerkers aan dat ze trots hun werkgever aanbevelen. Dit steekt positief af tegen de 6 van de 10 medewerkers bij niet-gecertificeerde organisaties.
Waarin onderscheiden deze gecertificeerde organisaties zich van gemiddeld werkend Nederland? Uit onze data blijkt dat de grootste verbeterpunten liggen in de volgende aspecten:
Management doet wat het belooft (78% versus 49%)
Managers vertonen geen voortrekkersgedrag (78% versus 49%)
Management vertoon voorbeeldgedrag dat in lijn is met de organisatiewaarden (80% versus 55%)
Management vraag om en reageert oprecht op suggesties en ideeen van medewerkers (80% versus 56%)
Mensen kijken ernaar uit om hier naar hun werk te komen (82% versus 56%)
Management toont een oprechte interesse in mij als persoon, niet alleen als medewerker (82% versus 58%)
Dit zijn de gebieden waarop werkgevers hun focus kunnen leggen om een volgende stap te zetten in hun werkgeverschap.
Het opbouwen van vertrouwen binnen een organisatie is een proces dat op vijf niveaus plaatsvindt:
Zelfvertrouwen
Vertrouwen in 1-op-1 relaties
Vertrouwen binnen en tussen teams/afdelingen
Vertrouwen in de organisatie
Vertrouwen van de klant (reputatie)
Wanneer organisaties werken aan de eerste vier niveaus, leggen ze een sterke basis voor het vertrouwen van hun klanten. Dit vertaalt zich direct in klantgerichtheid, betrouwbaarheid en de bereidheid om net dat beetje extra te doen voor de klant.
Dit jaar blijkt dat gecertificeerde organisaties 81% scoren op de stelling "Onze klanten beoordelen de service die we leveren als uitstekend", terwijl niet-gecertificeerde organisaties op 62% blijven steken.
Groot, klein, IT, consultancy of retail. Het maak niet uit, want iedere organisatie kan een great place to work worden. Uiteindelijk draait alles om hoe mensen met elkaar samenwerken en elkaar behandelen, want dat bepaalt het succes en de cultuur binnen de organisatie.