Menu

Testimonial Gemeente Almere Vastgoedbedrijf

Ontdek waarom Gemeente Almere Vastgoedbedrijf heeft gekozen voor Great Place To Work en wat meedoen heeft opgeleverd.

Gemeente-Almere-Vastgoedbedrijf_Foto_1
Gemeente Almere Vastgoedbedrijf is eigenaar van al het gemeentelijk vastgoed. Het bedrijf werkt aan het onderhoud, verhuur, beheer en renovatie van vastgoed en de ontwikkeling van nieuwbouw.
Ga naar website

1. Wat was de aanleiding om mee te doen aan Great Place To Work?

"In het begin van de doorontwikkeling was er veel te doen aan de cultuur en sfeer. Binnen het Vastgoedbedrijf werd een echte eilandencultuur ervaren en medewerkers waren lang niet altijd te spreken over elkaar en de sfeer onderling. Ook de communicatie en interactie met het management was lang niet altijd goed. Om eens te proeven hoe de cultuur bij andere bedrijven was, is een aantal collega’s op werkbezoek geweest bij ORMIT, waar we kennismaakten met Great Place To Work. We stonden versteld van de sfeer bij een echte great place to work. Conclusie was al direct: dit willen wij ook!"

2. Hoe geven jullie opvolging aan het onderzoek?

"Na het onderzoek vragen we onze contactpersoon/consultant van Great Place To Work de resultaten toe te lichten waarbij alle medewerkers worden uitgenodigd. Daarna organiseren we een dag(deel) met alle medewerkers waarbij we met elkaar in dialoog (dialoogtafels) gaan over de resultaten en welke acties we daaraan koppelen. Eerst in kleine groepjes en daarna in het collectief. Het eindresultaat is een lijst met geprioriteerde speerpunten die door de medewerkers zijn bepaald. Daarna gaat de Great Place To Work-werkgroep, die bestaat uit een aantal collega’s, aan de slag met de uitwerking en implementatie van de speerpunten. Tussentijds koppelen we de resultaten terug in de “keek op de week” om alle medewerkers weer te informeren over de stand van zaken. Tijdens deze terugkoppel-momenten vragen we weer feedback (post) van de medewerkers."

"We stonden versteld van de sfeer bij een echte great place to work. Conclusie was direct: dit willen wij ook!"

3. Wat waren de belangrijkste lessen uit het begin?

"Voornamelijk dat het heel belangrijk is om alle medewerkers te betrekken bij het onderzoek en de resultaten. Op deze manier zorgen we ervoor dat de medewerkers betrokken zijn en blijven. Medewerkers krijgen echt het gevoel alsof het hun bedrijf is en willen zich daar ook voor inzetten."

4. Welke veranderingen zijn gerealiseerd naar aanleiding van de resultaten?

  • Na 3 jaar meedoen zijn we een gecertificeerde great place to work!

  • Zeer tevreden klanten. De klant is betrokken bij ons Great Place To Work-traject. De klanten zijn uitgenodigd op klantdagen en daarbij is de klantreis in beeld gebracht. Het hele Vastgoedbedrijf is in dialoog met de klant gekomen tot verbeteringen en afspraken.

  • We kunnen dialoogsessies houden (kringgesprekken) met alle medewerkers, in plaats van een-op-een gesprekken of gesprekken met een paar medewerkers.

  • Geen eilandjescultuur meer, maar een open en transparante werksfeer. Tegenwoordig zitten we in een grote ruimte, wat de openheid bevordert.

  • Openheid en eerlijkheid naar elkaar. Elkaar de waarheid durven zeggen en feedback geven, ook al is dit soms geen vrolijke feedback.

  • Het bespreken en daardoor wegnemen van oud zeer.

  • De “keek op de week” waarbij we elkaar informeren over zakelijke en privé aangelegenheden.

5. Wat heeft de samenwerking met Great Place To Work opgeleverd?

"Een open cultuur en goede sfeer op de werkvloer. Meer communicatie onderling en meer betrokkenheid van de medewerkers bij veranderingen. Medewerkers dragen veranderingen vaak zelf aan en starten onderling een lab of bouwteam om aan de slag te gaan met de verandering. Betere relatie en betere communicatie met het management. En ‘last but not least’ een zeer gegroeide klanttevredenheid!"

Lees ook