Een 5,8. Dat is het rapportcijfer dat werkend Nederland geeft aan hun werkgever. Dit cijfer blijkt uit de onderzoeksresultaten van de Trust Index™-vragenlijst onder ruim 850 respondenten in Nederland. 58% van de ondervraagden heeft positief gereageerd op de 60 stellingen over de mate van vertrouwen, trots en plezier in de organisatie.
In deze blog lees je de belangrijkste onderzoeksresultaten en delen we een paar praktische tips. Alle resultaten en tips kun je lezen in het onderzoeksrapport.
Bij Great Place To Work zien we veel mooie organisaties die een goede werkgever zijn voor hun medewerkers. Maar we merken ook dat veel organisaties hier nog mee worstelen, dit horen we in de media en zien wij in de praktijk.
De basis is zo simpel: ga op een manier van vertrouwen met elkaar om. In de praktijk blijkt dit vaak nog lastig. De noodzaak is enorm: stakingen, imagoverlies en leegloop. Iedere organisatie moet hun organisatiecultuur als prioriteit hebben. Maar hoe pak je dit aan? Ontdek de vier opvallendste inzichten uit het rapport met bijpassende tips.
Hoeveel vertrouwen heb je dat het hoogste management de juiste beslissingen neemt? 33% van de Nederlanders ervaart geen tot weinig vertrouwen hierin.
Integer leiderschap is een vereiste voor een veilige werkcultuur. Dit draait om doen wat je zegt en om eerlijk handelen.
In het kader van het maken van besluiten zijn transparantie en communicatie essentieel. Het ontbreken van informatie en redenen dat bepaalde besluiten worden gemaakt, maakt vaak dat medewerkers dit thema minder positief ervaren.
Mensen zijn professionals en snappen ook dat bepaalde zaken niet kunnen. Een gevoel van oneerlijkheid ontstaat als besluiten op een onzuivere manier worden genomen.
Tip: niet iedere manager is een goede leider. Vraag jezelf af: zitten de managers op de juiste plek? Of krijgen collega's vanuit hun jarenlange ervaring automatisch een leidinggevende rol, zonder dat dit past?
Grensoverschrijdend gedrag is een van de meest besproken onderwerpen van 2022. Uit ons onderzoek blijkt dat 1 op de 4 medewerkers dit gedrag heeft ervaren op de Nederlandse werkvloer.
De stelling 'Als ik oneerlijk behandeld word, geloof ik dat ik een eerlijke kans krijg als ik het bespreekbaar maak' laat een groot verschil zien tussen deze nationale benchmark en gecertificeerde organisaties* (50% versus 86%).
Er zijn hierdoor twee zaken om aan te pakken: het tegengaan van grensoverschrijdend gedrag én het stimuleren van een cultuur van uitspreken. Mensen spreken zich niet uit als ze zich onveilig voelen. Een onderzoek uitgevoerd door een betrouwbare, externe partij biedt dan uitkomst. Openheid in de opvolging van zo'n onderzoek door leiders is essentieel.
De tijd van enkel een aparte R&D afdeling is voorbij. In tijden van snelle veranderingen is het nodig dat mensen zelf nieuwe dingen uitproberen. Denk aan interne werkprocessen, maar ook aan nieuwe producten of dienstverlening voor klanten.
Professionals weten zelf het beste wat werkt. Daar is geen leider voor nodig. De leider is er om mensen te faciliteren en te coachen. Ook is het essentieel dat mensen waardering krijgen voor het werk dat ze doen en de vrijheid krijgen om te leren van fouten.
Micromanagen en afstraffen is funest voor een veilige werkcultuur. Dit betekent niet dat mensen onbeperkt fouten mogen maken. Het betekent dat je het gesprek hierover anders voert. Hoe kunnen we helpen? Zit je wel op de goede plek? En wat heb je nodig?
Tip: organiseer 'fuck-up'-momenten. Deel wat er niet goed ging, waar je van hebt geleerd en hoe je het hebt opgelost. Dit relativeert de prestatiedruk en maakt dat er een cultuur van uitspreken ontstaat. In zo'n cultuur zetten mensen zich meer in, wat weer leidt tot innovatie.
In deze krappe arbeidsmarkt zien we allerlei lokkertjes van werkgevers om nieuwe medewerkers binnen te halen. Het gaat van Netflix-avondjes tot yogalessen en van borrels tot ski-uitjes.
Uit ons onderzoek blijkt dat slechts 9% van de respondenten kiest voor een werkgever vanwege de arbeidsvoorwaarden. Het merendeel is gemotiveerd door het geloof in de missie, werkzekerheid en een goede balans tussen werk en privé.
Deze inzichten laten zien dat je als werkgever vooral moet focussen op waar je voor staat, zekerheid bieden en flexibiliteit garanderen.
Tip: medewerkers zijn je belangrijkste ambassadeurs. Vergeet ze dus niet bij het aantrekken van nieuw talent. Je wil niet dat bestaand talent via de achterdeur verdwijnt. Zet collega's in voor werving, en nog belangrijker, zorg dat zij de cultuur positief ervaren, zodat zij dit weer delen.
Wat kun je doen om een vertrouwenscultuur te bouwen? Vertrouwen ontstaat dagelijks in iedere (inter)actie. Het duurt even voordat het is opgebouwd, maar een kleine actie kan het weer afbreken. Het gezegde is niet voor niets: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
In essentie draait het om gedrag. Hoe ga je met de ander om? Vanuit onze filosofie zijn daarin leiderschap, vrijheid geven, voorbeeldgedrag en transparantie belangrijke thema's.
Een eerste bewustwording op hoe ga ik eigenlijk met de ander om kan al een grote stap zijn. Als leider en HR heb je hierin een voorbeeldrol te vervullen. Neem het voorbeeld van de CEO die zei dat hij naar de dokter ging, terwijl hij eigenlijk zijn kinderen ophaalde. Als je dit niet durft te vertellen, dan voelen je medewerkers ook niet de vrijheid om dit te doen.
Het gaat ook over de woorden die je gebruikt. Heb je het over personeel of menselijk kapitaal? Of heb je het over collega's, medewerkers of een zelfbedachte bijnaam, zoals Incentronauten.
De Trust Index laat zien hoe medewerkers hun werk(omgeving) ervaren en hoe ze zich voelen. Vanuit het perspectief van de medewerker is een great place to work een organisatie waar medewerkers:
Het Trust Index-medewerkersonderzoek meet vertrouwen, trots en plezier in organisaties. De vragenlijst bestaat uit 60 stellingen over 5 universele waarden: geloofwaardigheid, respect, eerlijkheid, trots en kameraadschap. Naast de 60 stellingen bestaat het onderzoek uit 2 open vragen, 5 demografische vragen en 3 meerkeuzevragen.
Al ruim 30 jaar voeren we dit onderzoek jaarlijks uit in 10.000 organisaties wereldwijd. Doordat de vragenlijst universele waarden meet, is de vragenlijst toepasbaar in elke organisatie, ongeacht branche of organisatiegrootte.
*Organisaties die een score van 70% of hoger behalen op de 60 stellingen uit het Trust Index-onderzoek.