Menu

De 7 grootste voordelen van certificering op een rijtje

Het verkrijgen van het Great Place To Work-certificaat™ wordt door veel HR-managers gezien als de kers op de taart. Ons certificaat is namelijk niet te koop en wordt enkel en alleen toebedeeld aan organisaties die hun organisatiecultuur dermate goed hebben vormgegeven dat de medewerkers zichzelf kunnen zijn en het beste uit zichzelf en de organisatie kunnen halen. Wanneer een organisatie 70% of beter scoort, ontvangen zij ons certificaat. En dit is zoveel meer dan just another badge. Weten wat certificering inhoudt voor jouw organisatie? We zetten de voordelen op een rijtje.

Anouk Minnes
Leestijd 3 min
7 november 2023, geüpdatet 1 augustus 2024
Great Place To Work bamboe certificaat in raamkozijn

1. Versterk je employer brand en positie in de markt

‘’De Great Place To Work-certificering zorgt voor een versterking van onze arbeidsmarktcommunicatie op een manier die echt heel dicht bij onszelf ligt. Ook vind ik het sterk richting onze klanten om deze certificering te hebben. Als je goed voor je mensen zorgt als consultancy partij, dan heeft dat ook waarde voor de organisaties waar je mee samenwerkt."

- Martijn de Coninck, MT-lid bij McCoy

In een arbeidslandschap waarin pingpongtafels, pizza-avonden en andere benefits sollicitanten om de oren vliegen, is je organisatiecultuur jouw onderscheidend vermogen. Certificering maakt hard dat huidige medewerkers de cultuur en het leiderschap onderkennen, waarderen en dat er een solide basis van vertrouwen is. Voor sollicitanten is dit dus een onmiskenbare indicator dat medewerkers zich gehoord voelen en trots zijn op hun werkplek.

2. Medewerkers als ambassadeurs

Certificering bevestigt de mate van vertrouwen van medewerkers in de organisatie en geeft een duidelijk beeld van de huidige staat van de cultuur. Door het zijn van een goede werkgever zal jouw organisatie een hoge eNPS score halen, waardoor medewerkers fungeren als interne recruiters. Bij Certified organisaties geven 8 van de 10 respondenten aan hun werkgever aan te bevelen. Bij niet-gecertificeerde organisaties zijn dit er slechts 5 op de 10.

3. Meten en verbeteren van je organisatiecultuur

‘’Deelname biedt concrete aanknopingspunten en handvatten om aan de slag te gaan met je organisatiecultuur. Het onderzoek geeft antwoorden op belangrijke vragen, zoals: wat doen we goed? En wat kan beter?''

- Mirella Lenters - Manager Interne Organisatie bij HLB Blömer

Aan de hand van de antwoorden uit het Trust Index-medewerkersonderzoek, ontvang je een diepgaande analyse van jouw organisatiecultuur. Op welke stellingen scoort de organisatie goed? Waar is ruimte voor verbetering? Daarnaast zoomen onze Customer Succes Managers in op onderwerpen als de mate van trots en vertrouwen in het leiderschap. En of medewerkers zich betrokken voelen bij de organisatie. Bij een Analyze of Accelerate pakket is het tevens mogelijk eigen thema’s toe te voegen.

4. Best Workplaces Awards

Ieder jaar brengen wij aan de hand van data in kaart welke werkgever zich de beste werkgever van Nederland mag noemen. En dit vieren wij met het Best Workplaces event! Wanneer je meet bij Great Place To Work, kom je automatisch in aanmerking voor een plek op onze Best Workplaces lijst. Niet alleen landelijk, ook internationaal. Aangezien Great Place To Work inmiddels in meer dan 60 landen actief is, kronen wij jaarlijks ook de beste werkgevers van Europa en van de wereld.

5. Become part of the movement

Als klant van Great Place To Work ben je onderdeel van onze movement. Van onze missie. Deel je mee in onze kennis, in ons netwerk. Want samen kom je verder dan alleen. Niet gek dat wij onze community as we speak aan het opbouwen en versterken zijn door middel van het aanstellen van een Community Manager. Together we got this, niet voor niets één van onze kernwaarden. En of je nu al gecertificeerd bent of op weg bent naar certificering, samen werken we dagelijks aan het beter maken van de wereld van werken.

6. Trots op vele manieren

‘’Naast dat het heeft geholpen met het vergroten van onze naamsbekendheid en employer branding, is het een bewijs van een onafhankelijke partij dat we niet alleen pretenderen een goede werkgever te zijn. Het is ook echt zo, want onze medewerkers zeggen het. Ook bij het werven van nieuwe collega’s is dit erg fijn om te benoemen." Rosa Vroegindeweij - voormalig Recruiter bij Solid Professionals

Als Certified-organisatie ontvang je een fysiek én digitaal certificaat. Je kan deze 12 maanden inzetten om medewerkers, partners en klanten te herinneren aan jullie prestatie. Zo is onze certificering bij veel organisaties zichtbaar op de homepage of ‘werken bij’ pagina, op social media of in e-mailhandtekeningen. Zo zien niet alleen medewerkers, maar ook externe partijen dat jullie goed omgaan met jullie mensen. In het kader van ESG en CSRD – geen overbodige luxe!

7. Jouw eigen werkgeverspagina

Iedere gecertificeerde organisatie verdient een werkgeverspagina op de website van Great Place To Work. Hierin verzamelen wij jullie prestaties en linken door naar bijvoorbeeld jullie ‘werken bij’ pagina. Dit is voor sollicitanten een eenvoudige manier het kaf van het koren te scheiden op het gebied van goed werkgeverschap.

Is jouw organisatie een great place to work?

Laat zien dat je een goede werkgever bent en versterk je werkgeversmerk van binnenuit met ons certificaat. 

Ontdek de voorwaarden
GPTWNL-NinaVanVliet-107
Anouk Minnes
Anouk werkte +10 jaar bij Great Place To Work. Met haar kennis van en ervaring met onze filosofie en dienstverlening was ze één van onze vaste blogauteurs.

Lees meer over Goed werkgeverschap

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste updates over events, publicaties, nieuws en andere content over goed werkgeverschap.