Deze voorbeelden komen uit Best Practices gidsen van voorgaande jaren. Het kan zijn dat een voorbeeld niet meer actueel is, maar natuurlijk nog wel inspirerend!
1. LCG - De Warme Douche
Bij LCG worden veel complimenten in het openbaar uitgesproken. Een bijzondere vorm om elkaar te bedanken en te complimenteren is de ‘Warme Douche’, welke een aantal keer per jaar wordt gedaan. Alle medewerkers staan hiervoor in een cirkel en geven elkaar alleen maar complimenten of bedankjes. Bovendien komt iedereen aan de beurt. Dit zorgt voor een enorme positieve flow in het team. Lean Consultancy Group past deze vorm ook regelmatig bij klanten. Daarnaast draagt Lean Consultancy Group haar leveranciers een warm hart toe middels de Warme Douche, waarin waardering en dank over de samenwerking uit wordt gesproken. Een enorme bos bloemen maakt de Warme Douche tot slot helemaal af.
2. Atlassian - Kudos
Bij Atlassian kunnen collega’s elkaar kudos geven, een bedankje of cadeautje voor als medewerkers iets extra’s hebben gedaan, elkaar hebben ondersteund in een project of op een andere manier iets buitengewoons hebben gedaan voor Atlassian. Elke medewerker kan zijn of haar collega kudos geven zonder dat goedkeuring van het management nodig is. De medewerker ontvangt dan een een handgeschreven kaart en een cadeautje ter waarde van €20 in de vorm van een Bol.com bon, een goede fles wijn, een koffiekaart, enzovoorts.
In heel uitzonderlijke gevallen kan er een big Kudos gegeven worden. Dit kan een cadeau zijn van ongeveer €500, en heeft wel managers approval nodig. De kudos worden binnen een week na de aanvraag aan de medewerker gegeven. Het is een mooie manier om mensen die zich extra inzetten, ook extra en persoonlijk te belonen. Kudos worden altijd gekoppeld aan het leven van een van de waardes van Atlassian.
3. Presenter - Compliment Cards
Bij Presenter hebben ze Compliment Cards. Dit zijn briefkaarten in hun huisstijl. Hierop kan een medewerker aangeven waarom hij bepaald gedrag of succes bij Presenter vindt passen en geeft hij een collega ook meteen een compliment. Na een kaart te hebben ontvangen kan de medewerker kiezen of hij deze wenst te delen met de hele organisatie. Dat delen wordt gedaan door de kaart op een grote glazen wand op het kantoor te hangen: zichtbaar voor iedereen die langsloopt.
4. Kindergarden - Proffie
De Proffie is de professionaliteitsprijs voor de pedagogisch medewerkster. Kindergarden nodigt ouders uit te beschrijven waarom juist die ene medewerker zo waardevol is voor hun kind, voor henzelf of voor hun gezin. Zij vragen daarbij ook naar een ervaring of anekdote; een verhaal dat weergeeft waarom de pedagogisch medewerkster van hun kind(eren) het verschil maakt.
Medewerkers kunnen elkaar ook nomineren. De nominatie moet daarbij worden voorzien van een motivatie die beschrijft wat deze collega zo bijzonder maakt in haar dagelijkse werk met de kinderen en hun ouders. De jury kiest op basis van de inzendingen, per vestiging, de pedagogisch medewerkster die de meest in het oog springende, warme anekdotes heeft ontvangen. Deze leidster wordt op de vestiging bekend gemaakt en in het zonnetje gezet. Vervolgens ontvangt één pedagogisch medewerkster binnen heel Kindergarden De Proffie. Naast de waardering en erkenning die deze medewerker ontvangt, krijgt zij ook een prijs in de vorm van € 1.000,- netto.
5. Mars - 'Make The Difference'
Om buitengewone inzet, initiatieven en bijdragen van de medewerkers te erkennen, kent Mars sinds 1997 haar wereldwijde programma ‘Make The difference’. Elke twee jaar kunnen medewerkers een collega voordragen die door middel van een project dat ze hebben geleid of een initiatief dat ze lanceerden, de vijf waarden van Mars gebruikten om een verschil te maken voor collega’s, de business of de samenleving. Op elke locatie (drie in Nederland) kan elke medewerker één van zijn of haar collega’s nomineren.
Zodra het benoemingsproces gesloten is, worden de kandidaten geselecteerd om door te gaan naar de lokale finale. Winnaars van de lokale finales gaan naar de regionale en wereldwijde finales. De wereldwijde finalisten worden uitgenodigd om een week door te brengen in de Verenigde Staten met een familielid. In die week worden de uiteindelijke winnaars door een lid van de familie Mars bekend gemaakt. ‘Make the difference’ brengt veel energie voor iedereen binnen Mars. Gedurende een paar weken leeft en ademt het hele kantoor erkenning. Voor en tijdens deze periode wordt iedereen aangemoedigd om unieke verhalen en successen te delen.
6. Traffic Builders - Roast
Hoe fijn de medewerkers bij Traffic Builders het ook met elkaar hebben, moeten zij soms helaas afscheid nemen van een collega. Als de betreffende medewerker wel een grapje kan waarderen, zet één collega die goed kan presenteren en de timing van humor in de vingers heeft, met input van het hele team een Roast in elkaar. Iedereen is vrij om anekdotes, foto’s, verhalen en andere noemenswaardige zaken over de vertrekkende collega te delen. Dit wordt achter elkaar gezet in de vorm van een roast à la Comedy Central. Dit maakt het vertrek voor de achterblijvers een beetje draaglijker en zorgt ervoor dat de vertrekkende collega dit met een lach op zijn of haar gezicht doet.
7. ORMIT - Knight of ORMIT
ORMIT vindt het belangrijk dat hun medewerkers echte ambassadeurs zijn van de organisatie. Dit begint bij een goede verwelkoming, maar in dit kader wordt er ook veel aandacht besteed als medewerkers de organisatie verlaten en worden zij uitgebreid bedankt voor hun inzet. Immers, men blijft ORMIT’er en daarmee ambassadeur van de organisatie. Voor de trainees wordt de ORMIT periode afgesloten met een speciale afsluitende dag, de zogeheten ‘Knight of ORMIT’ waarin alles voorbijkomt wat ORMIT’ers specifiek goede leiders van de toekomst maakt. De dag vindt plaats op een kasteeltje. De directeur is altijd persoonlijk aanwezig evenals de direct leidinggevende van de trainees en daarnaast enkele klanten en alumni.
8. COMPAREX - Sales bedankt Backoffice
De sales afdeling van COMPAREX neemt, op eigen kosten, één keer in de zoveel tijd de backoffice mee voor een etentje om te bedanken voor de geweldige ondersteuning. De afdeling dit doet op eigen initiatief. Het management van COMPAREX is vaak niet van tevoren van op de hoogte, maar waardeert deze vorm van bedanken natuurlijk ten zeerste.
9. Herbalife - Complimentendag
Een persoonlijk compliment? Kleine moeite! Dat vinden ze bij Herbalife ook. De organisatie besteedt aandacht aan de Nationale Complimentendag op 1 maart. Alle medewerkers krijgen de gelegenheid om een ander te complimenteren. Naast het uitdelen van een complimentje aan een collega kan dit ook aan een specifieke afdeling.
Er wordt bij Herbalife op 1 maart een ruimte vrij gemaakt waar een heus complimentenbord te vinden is. Hier kunnen medewerkers een kaartje met een positieve boodschap voor de collega of afdeling plakken. Ook is het mogelijk om het compliment uit te delen via de ‘Nationale Complimentsite’. Het is enerzijds een ludieke actie, maar anderzijds een leuke manier om positiviteit in de organisatie te brengen.