Het aannemen én behouden van de juiste mensen is cruciaal voor het lange termijn succes van iedere organisatie. Terwijl HR de technieken heeft om de baby boomers en millennials aan te trekken, komt Generatie Z (geboren vanaf 1997) er alweer aan. De opkomst van technologie en haar invloed, en het belang dat Generatie Z daaraan hecht, betekent dat er een gevarieerdere en andere aanpak nodig is voor het recruitment van de toekomst.
Het gebruik van technologie en data-analyse is gebruikelijk binnen vakgebieden als Marketing en Sales. Hoewel geavanceerde technologieën beschikbaar zijn, toont recent Europees HR-onderzoek aan dat ruim 80% echter kiest voor traditionele recruitmenttechnieken. Slechts 10% maakt gebruik van geavanceerde analytische methoden in hun werving- en selectieproces.
De resultaten in dit artikel zijn gebaseerd op ruim 900 HR-respondenten uit 13 Europese landen, waaronder Nederland. 75% van de ondervraagden is lid van een managementteam en 78% vervult de rol van HR-manager of HR-directeur.
Uit het onderzoek blijkt dat HR, in Europa en ook in Nederland, veelal traditionele recruitmentmethoden inzet.
De top 5 recruitmentmethoden in Europa:
Interne werving (94%)
Vacatures op eigen website (92%)
Vacatures op vacaturesites (89%)
Mond-tot-mondreclame (89%)
Referenties van huidige medewerkers (89%)
De top 5 recruitmentmethoden in Nederland:
Interne werving (94%)
Vacatures op eigen website (94%)
Referenties van huidige medewerkers (94%)
Stages en traineeprogramma’s (94%)
Mond-tot-mondreclame (89%)
Opvallend is het hoge percentage aan stages en traineeprogramma’s (94%) in Nederland. Vergeleken met de andere 12 Europese landen, zet Nederland deze methode, op Turkije na, het meest in.
Ruim 90% van de arbeidsmarkt is tegenwoordig ‘kandidaat gedreven’. Om de jongere generaties te werven, zal HR niet alleen de manieren van recruitment moeten veranderen, maar processen tevens meer maatwerk maken. Millennials en Generatie Z zijn het gewend om persoonlijke advertenties te ontvangen, iets wat de oudere generaties dikwijls als opdringerig kunnen ervaren.
Technologische mogelijkheden bieden oplossingen waarmee HR een ‘candidate experience’ kan creëren met gepersonaliseerde content, voorspellingen kan doen over welke rol iemand het beste zal passen en het aanbieden van daarop aansluitende ontwikkelmogelijkheden.
Millennials worden vaak gezien als egoïstische jobhoppers. Maar uit onderzoek blijkt dat millennials simpelweg niet in een slechte baan of werkcultuur willen blijven werken. Zij werken niet voor het geld, maar leggen een grote nadruk op het werken binnen een goede organisatiecultuur, een omgeving waarin zij direct impact kunnen maken en veel erkenning en waardering ontvangen.
Millennials die een positieve employee experience hebben, zijn maar liefst 50x zo veel van plan om voor langere tijd bij een organisatie te blijven dan millennials die dat niet zo ervaren. Organisaties die millennials aannemen, behouden én blijven inspireren zullen daar dus overduidelijk de vruchten van gaan plukken.
Een sterke Employer Brand is cruciaal om toptalent aan te trekken. Kandidaten kunnen op internet – via social media en nieuwssites - alles wat ze maar willen weten, vinden over een organisatie. Om deze reden zijn positieve en geloofwaardige recensies zo belangrijk om vacatures te vervullen. 75% van de millennials vraagt vrienden en familie om advies om beslissingen over werk te maken.
Millennials zitten constant op sociale media en als zij gepassioneerd zijn over de organisatie waar zij werken, zijn zij waardevolle ambassadeurs om in te zetten voor recruitment doeleinden.
Hoe gaat HR het komend jaar effectief recruiten? Dit is de top 5 aan antwoorden uit het onderzoek. Nederland loopt opvallend ver achter met een Employer Branding strategie.
1. “Candidate experience” management
41% van de HR-professionals geeft aan dat zij momenteel werken aan de candidate experience, ofwel de beleving die een (potentiële) sollicitant heeft in het gehele proces van werving tot en met aanname. In Nederland ligt dit percentage lager met 28%. Wel geeft 39% van de respondenten aan om hiermee aan de slag te willen gaan.
2. Een Employer Branding strategie
Een definitie van Employer Branding is: “Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders, met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.” * 45% van de HR-professionals in Europa geeft aan een Employer Branding strategie te hanteren. Dit percentage ligt opvallend laag in Nederland: slechts 11%. Wel geeft 67% aan dit gepland te hebben voor het aankomende jaar.
3. Recruitment tracking software
Het gebruik van software om de voortang van het werving- en aannameproces bij te houden, wordt steeds populairder. 40% van HR in Europa gebruikt zo’n systeem. In Nederland ligt dit percentage lager: op 29%. Ook wordt er weinig prioriteit aangegeven aan dit aspect in het komende jaar (slechts 12%). In Europa ligt dit percentage op 22%.
4. Direct benaderen van kandidaten via bijvoorbeeld LinkedIn
66% van HR benadert kandidaten direct via bijvoorbeeld LinkedIn. Vooral in de mediterrane landen is dit een veelgebruikte tactiek. Het percentage in Nederland is bijna net zo hoog als het Europese gemiddelde (65%). Een kleiner percentage wil dit het komend jaar gaan oppakken (18%).
5. Recruitment via sociale media
Naast het inzetten van sociale media om direct mensen te recruiten, met name de nieuwe generaties, is het ook een ideale manier om je Employer Brand te laten zien en ervaren. Nederland scoort hier al hoog op met 71 % (gemiddeld in Europa is dit percentage 59%).
Uit het onderzoek blijkt dat HR in Nederland veelal nog traditionele methoden inzet, maar wel al sterk is in het gebruik van sociale media. Het gebruik van software, een sterke Employer Branding strategie én de focus op een persoonlijke Candidate Experience is waarmee HR ook de toekomstige generaties kan blijven binden en boeien. Drie aandachtspunten zijn:
Creëer een gezonde organisatiecultuur gebaseerd op vertrouwen waarin veel ruimte is voor eigen inzet en ontwikkeling;
Bepaal wie je bent als werkgever, wat je onderscheidt en communiceer dat digitaal middels verhalen van medewerkers zelf;
Maak het persoonlijk en bied een beleving vanaf het allereerste moment dat potentiële kandidaten kennismaken met jullie organisatie.
*Waasdorp, Hemminga en Roest, de auteurs van het boek ‘Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand’