Als CEO ligt je focus op groei, innovatiekracht en continuïteit. En daarvoor heb je medewerkers nodig die hun volle potentieel kunnen, willen en durven inzetten. Dat vraagt om een sterke organisatiecultuur op basis van vertrouwen. Daarom zetten steeds meer organisaties vol in op de ontwikkeling hiervan.
In dit artikel ontdek je hoe een sterke organisatiecultuur je organisatie verder brengt en bijdraagt aan het succes van jouw organisatie.
Organisatiecultuur weerspiegelt de persoonlijkheid van een organisatie. Het zijn de gedeelde regels, gewoontes, gedragingen, overtuigingen, eigenschappen en waarden die een organisatie maken zoals het is. Dit heeft invloed op de manier waarop mensen in een organisatie doen, denken en met elkaar omgaan.
Cultuur is ook een bindmiddel: het verbindt de mensen in een organisatie aan elkaar en aan de organisatie.
Organisatiecultuur is bepalend voor de manier waarop een organisatie functioneert en presteert. Dit kan twee kanten op werken: een sterke organisatiecultuur heeft een positief effect op het succes van een organisatie, terwijl een ongezonde cultuur het succes van een organisatie in de weg kan staan. Het is dus belangrijk om te investeren in een sterke cultuur om als organisatie succesvol te zijn. Als leider heb je hierin een sturende rol.
Lees ook: De rol van leiders in het vormgeven van organisatiecultuur
Een succesvolle organisatiecultuur is bepalend voor het functioneren en presteren van medewerkers, leiders en de organisatie als geheel. Maar wat maakt een organisatiecultuur succesvol?
Al meer dan 30 jaar weten we dat een succesvolle organisatiecultuur is gebaseerd op vertrouwen, trots en plezier voor iedereen. We leggen het uit:
Vertrouwen betekent dat medewerkers vertrouwen hebben in hun leiders.
Trots betekent dat medewerkers trots zijn op hun werk, hun team en de organisatie.
Plezier betekent dat medewerkers plezier hebben met hun collega’s.
In een cultuur van vertrouwen, trots en plezier ontstaat een omgeving waarin iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. In zo’n omgeving kan en wil iedereen zijn of haar volle potentieel inzetten, ongeacht wie je bent, wat je doet of waar je vandaan komt. En dat draagt weer bij aan de groei en het succes van een organisatie.
Hoewel vertrouwen vaag en ontastbaar lijkt, levert het wel degelijk meetbare resultaten op. Op basis van data van duizenden organisaties wereldwijd, weten we dat organisaties met een cultuur van vertrouwen beter presteren dan organisaties waar weinig vertrouwen is.
Dat zie je bijvoorbeeld terug in:
Vertrouwen tussen medewerkers en leiders vormt de basis van een geweldige medewerkersbeleving.
Als leider kun je vertrouwen opbouwen door aan drie knoppen te draaien:
Geloofwaardigheid. Dit ontstaat door beloften na te komen en door competent, authentiek en eerlijk te zijn.
Respect. Dit verdien je door te laten zien dat je oprecht om je medewerkers geeft.
Eerlijkheid. Dit betekent dat alle medewerkers kansen krijgen voor groei en erkenning.