Wat was de grootste motivatie achter het starten van je eigen onderneming, Human Journey?
“Human Journey is ontstaan vanuit drie redenen: mijn drive om te pionieren, een eerbetoon aan mijn overleden vader en écht mogen zijn zoals je bent.
Na meer dan een decennium bij Great Place To Work, voelde ik dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging. Ik zei altijd: als alles loopt, dan is het tijd om een volgende stap te zetten. We begonnen met 4 mensen en nu zijn er meer dan 20 collega’s. De processen lopen, er is een volwaardig marketingteam en de basis staat gewoon echt goed. Voor mij was het tijd om weer vanaf nul te starten, te experimenteren en te pionieren.
De keuze voor de naam, het logo en de insteek van Human Journey heeft een persoonlijke betekenis voor mij, geïnspireerd door mijn overleden vader. Hij was een onderwijzer die altijd extra aandacht schonk aan kinderen die het moeilijk hadden, die een laag zelfbeeld hadden of niet goed mee konden komen. Hij vond altijd dat je zelf moest blijven nadenken, eigen keuzes maken en openstaan voor de wereld om je heen. Zijn credo was 'Have fun and use the brains', het liefst afgekort als HFAUTB.
En tot slot, als cultureel antropoloog heb ik veel interesse in wat mensen drijft en hoe identiteit gevormd wordt. Zo heeft Human Journey oog voor wat er in iemands leven speelt zoals rouwarbeid of zorgtaken. Deze thema’s zijn niet in hokjes of diversiteitsvinkjes te plaatsen. Mensen zijn zoveel meer zijn dan de labels die vanaf de buitenwereld op je worden geplakt.”
Wat maakt Human Journey uniek in vergelijking met andere initiatieven gericht op de employee journey?
“Wat Human Journey uniek maakt, is de holistische benadering van de employee journey. De employee journey is best een steady lijn: werven, selecteren, ontwikkelen, motiveren, behouden en uiteindelijk afscheid nemen. Maar achter dit praktische proces schuilt een veel complexere realiteit - de menselijke reis die elk individu doormaakt. Van het loskomen van een moeilijke jeugd, de liefde van je leven (als je geluk hebt) ontmoeten, zorgtaken, geboorte van kinderen (of juist ongewenst kinderloos blijven), een wereldreis maken tot het verlies van dierbaren.
Met Human Journey gaan we niet de employee journey veranderen, want je blijft mensen werven en behouden. We gaan alleen kijken hoe je zaken anders kunt doen, zodat je meer begrip en aandacht hebt voor ieders leefwereld. Dit zorgt ervoor dat je een betere werkgever wordt, dat je makkelijker mensen werft en dat mensen graag voor jouw organisatie willen blijven werken.
Tegelijkertijd merk ik dat veel organisaties de employee journey nog niet in kaart hebben. Dan kan Human Journey (het mensgerichter maken van de employee journey) nog voelen als een stap te ver. Daarom heb ik een online cursus ontwikkeld waarin je aan de hand van praktische video’s en een werkboek de employee journey in kaart brengt. Hierin geef ik alvast een vleugje toelichting op het Human Journey-gedachtegoed.
Daarnaast kijkt Human Journey ook anders naar diversiteit en inclusie. Je bent als mens een mix van allerlei invloeden. Ik geloof dat we elkaar vinden in wat we meemaken en ervaren. Vaak wordt diversiteit gekoppeld aan één soort diversiteit. Maar niet iedere vrouw is hetzelfde, niet iedere 50-plusser is hetzelfde, niet iedere moslim is hetzelfde, niet iedere Gen-Z’er is hetzelfde.
Binnen het Human Journey-gedachtegoed kijken we naar aspecten die universeel zijn, zoals levensfase, zorg, rouw, waarden, opvoeding, energie en introvert/extravert. Daarin je eigen weg en je eigen identiteit vinden, is een stap in ieders eigen human journey.”
Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd sinds het starten van Human Journey?
“Veel! Ten eerste een ode aan zelfstandige ondernemers. Want ik heb heel hard gewerkt bij Great Place To Work om een marketingteam op te bouwen en opeens start je weer in je eentje. Van conceptontwikkeling, merkstrategie en content naar salesgesprekken, administratie en je eigen coach zijn.
Soms is het overweldigend en dan is het belangrijk om hulp in te schakelen. Zo ook voor Human Journey an sich. Er zijn experts en specialisten op alle vlakken uit het gedachtegoed. Met mijn traject ga je kennis op doen, een verdieping maken en de eerste actiepunten opzetten.
Daarna bepaal je welke specifieke thema’s je wilt verbeteren. Zo benut je ieders talent. En als HR-professional ga je ook aan de slag met je eigen persoonlijke ontwikkeling. Een mooie win-win!”
Hoe heeft je ervaring als marketeer bij Great Place To Work je geholpen bij het opzetten van Human Journey?
"Mijn marketingervaring helpt natuurlijk bij het merk neerzetten, de vormgeving, de teksten, de website, e-books maken, enzovoort. Ik doe alles zelf en daar geniet ik enorm van, ook al mis je natuurlijk wel je collega’s om mee te sparren.
Maar vooral mijn kennis over goed werkgeverschap, organisatiecultuur en employee experience, die ik heb opgedaan door het schrijven van blogs, whitepapers en het geven van webinars, komt goed van pas. Ik heb een heel museum aan voorbeelden in mijn hoofd. En als kind van leerkrachten geniet ik enorm van mijn kennis delen met anderen.”
Welke rol zie je weggelegd voor Human Journey in de toekomst van werk en HR?
“Een heel belangrijke rol. Zeker in de tijden waarin we leven: polarisatie, de opkomst van AI en zorgen om mentale gezondheid. Het is nu meer dan ooit belangrijk om van mens tot mens te werken. Dit is niet zweverig, vaag of alleen voor bepaalde organisaties toebedeeld. Het is de enige manier om respectvol met elkaar om te gaan.
Mijn streven is dat deze manier van denken en invulling geven aan de employee journey de standaard wordt. Dit betekent dat je als persoon ook zelf aan de slag gaat met je eigen ontwikkeling. Als we elkaars kennis en begrip vergroten, gaat dat de samenwerking op de werkvloer (en daarbuiten) bevorderen.
Mijn persoonlijke rol zie ik als inspirator op deze thema’s en het hebben van een netwerkorganisatie. De basis hierin ligt in het in kaart brengen van je persoonlijke en/of je organisatorische journey, zodat je volgende stappen kunt zetten. Dit vind ik ook de kracht van mijn aanpak: ik kijk zowel naar wat werkgevers te doen hebben, alsook het individu. Ieders reis zal pieken en dalen kennen, met zijroutes, met falen, met fouten, maar dat is wat ons mensen maakt. Het is een leven lang leren, en geniet ervan zolang je het leven hebt. Dat is niet iedereen gegeven, dus geniet van je ‘journey’ en zorg een beetje voor elkaar.”
Over Human Journey
Human Journey is een organisatie die zich richt op het bevorderen van meer menselijkheid binnen organisaties. Geleid door oprichter, cultureel antropoloog en organisatiecultuur-expert (12+ jaar bij Great Place To Work) Anouk Minnes, streeft het bedrijf ernaar om individuen te begeleiden in hun unieke reis naar groei, veerkracht en betekenis.
Met een focus op de menselijke kant van de employee journey, biedt Human Journey ook een vernieuwende benadering voor HR die diepgang en begrip bevordert voor een inclusieve cultuur. Human Journey maakt gebruikt van het LIFE-canvas, dat is gebaseerd op de thema’s Levensfase, Identiteit, Focus en Energie en ingevuld wordt tijdens een online traject van 12 weken.
Wil je hier meer over weten?
-
Download het gratis e-book De Next Level Employee Journey Checklist
-
Volg de gratis webinar Employee Journey 2.0 - Ontdek de 4 onmisbare factoren om medewerkers te behouden