Dat een gezonde werkomgeving met oog op vitaliteit belangrijk is, beseffen steeds meer organisaties. Zo ook het Rotterdamse Fakton, waar medewerkers vanuit passie en een hoge betrokkenheid soms uit balans raakten. Met de juiste aanpak, inzet en geduld was het mogelijk om als organisatie een nieuwe weg in te slaan. Zo zette Aeisso Boelman, partner en CEO van Fakton Consultancy en Valuation, het onderwerp hoog op de agenda. Iets wat zo diepgeworteld in een organisatiecultuur zit, los je (simpelweg) niet op met een vitaliteitsprogramma. We vroegen Aeisso wat de aanpak is geweest en wat het de organisatie heeft opgeleverd.
Fakton is een platform van ondernemingen dat zich richt op verbetering van de ruimtelijke omgeving. De ondernemingen binnen het platform - Consultancy, Valuation, Energy, Development, Executives en Academy - begeleiden complexe financiële, strategische en ontwikkelvraagstukken in de domeinen ruimte, vastgoed en energie, en verbinden deze kennis met zowel publieke als private partijen. Het bedrijf is met zo’n 125 medewerkers (inclusief ZZP-ers) actief in zowel de publieke- als de private sector en is in veel gevallen de verbinder tussen deze sectoren.
“Ik geef leiding aan de teams Consultancy en Valuation, met in totaal 35 medewerkers. Met mijn ervaring bij de overheid én de markt, ben ik hier 14 jaar geleden binnengekomen en doorgegroeid naar mijn huidige functie”, vertelt hij. “Onze rol is puur adviserend, we zijn zelf geen investerende partij. Dit betekent dat we vanuit inhoud en overtuiging met verschillende partijen aan de slag gaan om projecten of bepaalde ontwikkelingen verder te brengen. Het is mooi dat we op deze manier puur vanuit onze kracht mogen werken. En dat doen we dan ook voluit. Als er een nieuw project binnenkomt, duiken we allemaal direct de diepte in. De betrokkenheid van iedereen bij het werk is groot, waardoor er regelmatig vanuit enthousiasme en ambitie extra werkuren worden gemaakt. Dit hoort bij Fakton, maar het is wel belangrijk dat we elkaars grenzen bewaken en dit bespreekbaar houden zodat iedereen goed in balans kan leven en werken.”
“Het is heel belangrijk. Ook al gebruik ik liever het woord ‘energiebalans’. Bij vitaliteit krijg ik iets te veel associaties met de term ‘vitale ouderen'", lacht Aeisso. “Ons werk wordt steeds ingewikkelder, het umfeld verandert en dat maakt dat we in beweging moeten blijven. Alle Fakton medewerkers zijn ambitieus, slim en snelle denkers. We zijn allemaal topsporters op ons eigen vakgebied. We werken allemaal vooral vanuit ons hoofd. Dat levert mooi werk op, maar het is ook een valkuil. We wilden dan ook graag weten: Hoe staan we ervoor? Hoe energiek, hoe wendbaar en weerbaar zijn we? Dit zijn de vragen die we graag wilden beantwoorden.”
“Een van onze collega’s was al bekend met de werkwijze van Great Place To Work. Op basis van die ervaring hebben we een aantal jaren geleden besloten een extern medewerkersonderzoek te laten uitvoeren. En sindsdien zijn we hier volop mee bezig. We zijn gaan zoeken naar manieren om meer balans te vinden. Op basis van nieuwsgierigheid, compassie en moed - zonder te oordelen. Wat voor percepties en gedachten hebben onze collega's? Waar worstelen zij mee? Dit was heel waardevol, omdat we hier nogal snel in praktische oplossingen denken. Terwijl het bij cultuurverandering juist gaat over overtuigingen en veronderstellingen; daar recht aan doen en daarna pas kijken naar oplossingen.
We brachten alle uitkomsten samen tot twee lijsten: de quick wins en de fundamentele zaken. Tips voor gedragsverandering zagen we hierbij als quick-wins. Deze deelden we in tijdens de vitaliteitsmaand, waarbij collega's iedere dag een tip, uitdaging of feitje kregen. Daarnaast voeren we het gesprek over de fundamentele zaken, die we zien als een cultuurverandering. Dit doen we in vier thema's: balans, kwetsbaarheid, verwachtingen en waardering. Hierover zijn nu concrete acties en afspraken, zodat er meer duidelijkheid is en medewerkers minder impliciete aannames hoeven te doen. Dit geeft rust en zorgt voor een betere balans.’’
“Ik weet nog dat ik het eerste medewerkersonderzoek best spannend vond”, vertelt Aeisso. “De uitkomsten zeggen toch iets over ons en over mij als leider van de twee teams. Ik was met name verrast door de mate van eerlijke en directe feedback van medewerkers. De mate van kameraadschap, trots en betrokkenheid was hoog. En dit zijn precies de onderwerpen die ik zelf hoog in het vaandel heb staan als het gaat om leiderschap. We zien mooie stijgingen op de bijbehorende stellingen uit het medewerkersonderzoek: Dit is een psychologisch en emotioneel gezonde werkomgeving (van 56% in 2021 naar 74% in 2023) . En ‘mensen hier worden aangemoedigd om balans aan te brengen tussen hun werk en privéleven’ (van 62% in 2021 naar 74% in 2023). Hier zijn we echt trots op met z’n allen, net als op het feit dat Fakton Great Place To Work-Certified is.”
“Ik zie vitalere, meer wendbare mensen die hard werken maar ook de ‘energiebalans’ weten te vinden. Dat is mooi en dat is ook nodig. We gaan dan ook zeker door met het traject. We bespreken de resultaten met de partners en daarna gaat iedereen samen met het eigen team aan de slag.’’
‘’Het is mooi dat we voortdurend willen pieken”, gaat hij verder. “Dat past ook bij ons. Wij worden allemaal blij van complexe projecten, deadlines en verschillende partijen. Dat geeft energie, maar het kan er ook voor zorgen dat je jezelf daarin verliest. Dan ga je bijvoorbeeld niet sporten en blijf je in je ‘werk-energie’ zitten. Een avondje op de bank Netflixen is dan niet voldoende om tot rust te komen. Het is mooi dat we van voortdurend pieken, naar bewust in balans zijn gegaan. Dit doen we door bijvoorbeeld ook bewust meer een-op-eengesprekken in te plannen en tijd te maken voor elkaar. Zo zijn er collega’s die in hun persoonlijke doelstellingen hebben opgenomen dat ze altijd ruimte in hun agenda maken om te sporten. Dat is hartstikke mooi. En het werkt goed, omdat we het met elkaar hebben bedacht.”
“Ik ben kritischer gaan kijken naar mijn eigen balans. Maar ook naar de manier waarop ik soms reageerde op vragen of signalen uit het team. Als iemand bijvoorbeeld aangaf dat het even teveel werd, dan sprong ik meestal direct bij om de zaken weer op de rit te krijgen. Nu doe ik dat anders. We gaan eerst in gesprek met elkaar, zodat duidelijk wordt waarom iemand om hulp vraagt. Dit rust- en reflectiemoment maakt het verschil. Hier probeer ik nu zelf het goede voorbeeld te geven. Ook heb ik de collega's meegenomen in mijn eigen verhaal. Want aan het begin van mijn carrière heb ik ook te hard gelopen, wat maakte dat ik soms ‘tegen een muur’ aanliep. Die openheid en kwetsbaarheid helpt bij de gesprekken die we met elkaar hebben.”
“Mijn eerste reactie is: Vooral doen!”, zegt hij enthousiast. “Het levert de organisatie, de medewerkers, maar ook jezelf zoveel op. Als leider ben je medeverantwoordelijk voor het welzijn van medewerkers. Maar het ligt natuurlijk ook bij de mensen zelf. Die balans moet van beide kanten komen. Maak het een gezamenlijk proces. En zorg ervoor dat je dicht bij jezelf blijft. Ik geef leiding op basis van mijn ‘gut feeling’. Ik geloof echt dat je met je intuïtie een heel eind komt. En het medewerkersonderzoek van Great Place To Work geeft goede inzichten op welke punten leiderschap getoond moet worden in de organisatie om veranderingen in beweging te brengen. Dat is van grote waarde gebleken.”
Lees dan ook de verhalen van Peter Lubbers (Banijay Benelux), Maartje van Schagen (Simac IT NL) en Erwin Janssen (Dolmans Landscaping Group).