Een recordaantal van 275 organisaties is in de periode november 2022 tot oktober 2023 erkend met de titel Great Place To Work-Certified™. Door het erkennen van goed werkgeverschap, streeft Great Place To Work ernaar organisaties te stimuleren hun mensen op de eerste plek te (blijven) zetten. Het medewerkersonderzoek, op basis van het internationale Great Place To Work For All model, vormt hiervoor de maatstaf. In dit artikel bespreken wij de meest opvallende trends van dit jaar.
Van de 418 deelnemende organisaties, voldoen 275 organisaties aan de criteria van de Great Place To Work-certificering. Binnen deze organisaties werken ruim 66.000 mensen. Organisaties worden gecertificeerd op basis van de 60 stellingen over vertrouwen, trots en plezier. Het belangrijkste is dat al deze organisaties bouwen aan goed werkgeverschap. Certificering is dan de kers op de taart.
Great Place To Work onderzoekt de mate van vertrouwen, trots en plezier in organisaties. Uit empirisch onderzoek is gebleken dat dit de belangrijkste factoren zijn voor het zijn van een goede werkgever. Jaarlijks wordt dit onderzoek in 62 landen bij 10.000 organisaties uitgevoerd. De gemiddelde score op de 60 stellingen uit het medewerkersonderzoek vormt de Trust Index-score. Dit jaar scoren de gecertificeerde organisaties gemiddeld 83%. Gemiddeld werkend Nederland scoort 58%*.
*De onderzoeksresultaten van de Trust Index™-vragenlijst onder ruim 850 respondenten in Nederland.
Als werkgever streef je er natuurlijk naar dat mensen een positief beeld van jouw organisatie hebben en dit delen met de mensen die zij ontmoeten. Een belangrijke pijler van het werkgeversimago bij huidige medewerkers is de eNPS-score. Deze score wordt in het Great Place To Work-onderzoek als volgt uitgevraagd: “Ik zou onze organisatie sterk aanbevelen aan vrienden en familie als een 'great place to work'.” Bij de 275 Great Place To Work-Certified organisaties geven 8 van de 10 respondenten aan hun werkgever aan te bevelen. Bij niet-gecertificeerde de organisaties die niet gecertificeerd zijn, zijn dit er slechts 5 op de 10.
Wat maakt dat de gecertificeerde organisaties hoger scoren dan gemiddeld Nederland? Op basis van het onderzoek blijkt dat de grootste verschillen te zien zijn op de volgende thema’s:
Promoties worden toegekend aan degenen die deze het meest verdienen (70% versus 30%)
Management doet wat het belooft (79% versus 47%)
Management vraagt om en reageert oprecht op suggesties en ideeën van medewerkers (81% vs 49%)
Management toont een oprechte interesse in mij als persoon, niet alleen als medewerker (86% versus 50%)
Mensen hier vieren speciale gelegenheden (87% versus 55%)
Besteed als werkgever met name op deze aspecten aandacht om een volgende stap te zetten in jullie werkgeverschap.
Vertrouwen binnen organisaties is op te delen in vijf niveaus:
1. Zelfvertrouwen
2. Vertrouwen in 1-op-1 relaties
3. Vertrouwen binnen en tussen teams/afdelingen
4. Vertrouwen in de organisatie
5. Vertrouwen van de klant (reputatie)
Aan de eerste vier niveaus werk je continu zodra je bezig bent met het bouwen van een great place to work. Het hoogste niveau van het vertrouwen heeft vervolgens effect op het vertrouwen van de klant (ook wel cliënten, burgers, ouders, et cetera) ofwel jullie reputatie. Dit gaat om aspecten als het nakomen van afspraken, een goede klantenservice, bereikbaarheid, duidelijke communicatie en net dat extra stapje zetten voor de klant.
In het kader van dit thema laten de gecertificeerde organisaties en de nationale benchmark een verschil zien op de stelling: “Onze klanten beoordelen de service die we leveren als uitstekend.” Gecertificeerde organisaties scoren op deze stelling 81%, tegenover een score van 62% bij niet-gecertificeerde organisaties.
Ongeacht type organisatie of aantal medewerkers, elke organisatie kan een great place to work zijn. In elke organisatie werken namelijk mensen, en hoe je met elkaar samenwerkt en met elkaar omgaat bepaalt uiteindelijk het succes van de organisatie.