Voor veel organisaties is deels vanuit huis en deels op kantoor werken het nieuwe normaal geworden. Hoewel hybride werken veel voordelen biedt, kent het ook uitdagingen. Hoe blijf je bijvoorbeeld met elkaar in verbinding? In deze blog delen we 8 tips om een online werkdag vitaler, leuker en gezelliger te maken!
Zorg voor afwisseling tijdens een hele dag "schermstaren" door per meeting aan te geven of deze 'wandelproof' is. Stimuleer hiermee jezelf en je collega's om vaker te gaan wandelen tijdens een meeting. Heel simpel: zet het woord 'wandelproof' in de locatieregel van je uitnodiging!
Pauze is een belangrijk onderdeel van je werkdag. Op de werkvloer waren er nog je collega’s die je hieraan herinnerden, maar tijdens het thuiswerken vergeten we het nog weleens. Plan bijvoorbeeld als team van 12:00 tot 13:00 uur een meetingvrij uurtje. Niet bellen of mailen en geen meetings!
Nieuw gedrag aanleren is lastig. Begin daarom klein en doe het op basis van ankerpunten. Zeg in plaats van "Ik wil meer naar buiten op een dag" eens "Na de lunch ga ik 15 minuten wandelen". De lunch is hiermee je ankerpunt. Is het te ambitieus? Schakel een tandje terug.
Hoe voel je je vandaag? Antwoord geven in de vorm van een cijfer kan, alleen is de ene 8 de andere niet. Geef daarom antwoord in de vorm van een stoplicht: groen gaat lekker, oranje is niet helemaal ok (de eerste alarmbelletjes gaan rinkelen, hulp is nodig) en bij rood is er nood aan de man.
Starten jullie elke dag met een dagstart en merk je dat die ene collega er vaak niet bij kan zijn, bijvoorbeeld door drukte? Dit kan een signaal zijn van hoge werkdruk of er is iets anders aan de hand. Bel die ‘skipper’ even op en vraag hoe het gaat.
Oh, wat missen we die lachmomenten en die weekendpraat bij het koffiezetapparaat. Zeg eerlijk, je praat minder makkelijk met je collega over je nieuwe vlam tijdens een dagstart met al je collega's erbij. Bel zelf bewust collega's op én organiseer als team een (vrijwillig) chitchat-momentje
Een doel - en zeker een wedstrijd - geeft energie, focus en verbondenheid. Laat steeds een andere collega iedere week een challenge bedenken: bijvoorbeeld samen 100 km (hard)lopen of iedere meeting dansend beginnen. Zorg natuurlijk voor een prijs als de challenge behaald is!
Een goed dagritme waarin je focus hebt op je werk en je niet teveel moet schuiven met afspraken: klinkt goed toch? Plan ruim van tevoren blokken in in je agenda waarin je aangeeft of je wel of niet beschikbaar bent: geeft rust en duidelijkheid!
Ben je nieuwsgierig naar wat Great Place to Work doet en wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Bekijk deze video met de antwoorden op de 5 meest gestelde vragen en vraag het stappenplan aan!